Pijnstilling na uw bezoek aan de Spoedeisende Hulp (Folder)

Pijngeneeskunde Spoedeisende Hulp / Spoedpost
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Pijnstilling na uw bezoek aan de Spoedeisende Hulp (Folder)

Uit onderzoek is gebleken dat goede pijnstilling zorgt voor een sneller herstel. Daarom willen we u de volgende geneesmiddelen adviseren. In deze folder vindt u enkele tips over het gebruik hiervan.

De geneesmiddelen die voor u van toepassing zijn, hebben wij voor u aangekruist. Voor alle duidelijkheid: de niet-aangekruiste geneesmiddelen zijn voor u dus niet van belang. Wij wensen u een voorspoedig herstel!

Paracetamol: 3 tot 4 keer per dag 1000 mg

Ibuprofen:  3 keer per dag  400 mg

Naproxen:  2 keer per dag 500 mg

Omeprazol (maagbeschermer)1 keer per dag 20 mg

Oxycodon langwerkende tablet (bijvoorbeeld retard/mga): 2 keer per dag 5 mg, zo nodig ophogen naar 2 keer per dag  10mg

Oxycodon langwerkende tablet (bijvoorbeeld retard/mga): 2 keer per dag 10 mg, zo nodig ophogen naar 2 keer per dag  15mg

Movicolon (tegen obstipatie):  1 keer per dag 1 zakje

Overig

Paracetamol
Verdeel de tabletten goed over de dag. Neem de tabletten in met een tussentijd van ongeveer 6 uur. Bijvoorbeeld bij iedere maaltijd (ontbijt, lunch, avondeten) en voordat u naar bed gaat.

Ibuprofen/ Naproxen
Verdeel de tabletten goed over de dag. Neem de tabletten in met een tussentijd van ongeveer 8 uur (ibuprofen) of 12 uur (naproxen). Combineer ibuprofen en naproxen niet, ze bevatten ongeveer dezelfde werkzame stof.

Omeprazol
U krijgt dit geneesmiddel voorgeschreven omdat u een verhoogde kans heeft op maagklachten  bij het gebruik van ibuprofen of naproxen. Neem elke dag dat u ibuprofen of naproxen gebruikt, ook 1 tablet omeprazol.

Oxycodon langwerkend (retard of mga)
Er zijn meerdere soorten oxycodon en dit is de langwerkende oxycodon. Verdeel de tabletten goed over de dag. Neem de langwerkende tabletten in met een tussentijd van ongeveer 12 uur.

Het gebruik van dit geneesmiddel kan leiden tot verminderd reactie– en concentratievermogen. U mag niet autorijden.

Het gebruik van dit geneesmiddel kan verslavend zijn, daarom worden deze tabletten maar voor een paar dagen voorgeschreven. Mocht u toch meer tabletten nodig hebben, neem dan contact op met uw behandeld arts of huisarts, bij voorkeur niet telefonisch.

Movicolon
Movicolon voorkomt obstipatie (verstopping door harde ontlasting) bij het gebruik van oxycodon.  Neem 1 (tot 2) keer per dag een zakje, zodat u één keer per dag zachte ontlasting heeft. Als u diarree heeft mag u (tijdelijk) minder movicolon nemen.

Vragen

Bij vragen of bijwerkingen van de medicatie adviseren wij u contact op te nemen met de huisarts of de polikliniek waar u onder behandeling bent.

’s Avonds, ’s nachts of in het weekend kunt u bij spoed bellen naar de afdeling Spoedeisende Hulp.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Spoedeisende Hulp