Rooming-in op de verpleegafdeling Oncologie (Folder)

Catharina Kanker Instituut
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Rooming-in op de verpleegafdeling Oncologie (Folder)

Uw naaste, bijvoorbeeld partner, familielid of goede bekende, is opgenomen op de verpleegafdeling Oncologie van het Catharina Ziekenhuis. De verpleegkundige heeft met u besproken dat u blijft overnachten op deze verpleegafdeling. Dit noemen we rooming-in. In deze folder leest u wat u van ons kan verwachten en waar u rekening mee kunt houden.

Wat is rooming-in?

Door de aanwezigheid van een vertrouwd persoon kunnen angst en onrust bij uw naaste verminderen of beter verdragen worden. Dit biedt veiligheid en vertrouwen voor uw naaste. Rooming-in betekent dat u blijft slapen op de verpleegafdeling om uw naaste te ondersteunen.

Overnachten

De angst, verwardheid en/of onrust van uw naaste kan verergeren in de avond of nacht. Het is mogelijk om te overnachten op de kamer van uw naaste, zodat uw naaste een vertrouwd persoon in de omgeving heeft zodra hij of zij wakker is. Er kan een extra bed op de kamer geplaatst worden. Daarnaast kunt u gebruik maken van de wasgelegenheid op de kamer. Handdoeken kunt u gebruiken van het ziekenhuis. Wij gaan ervan uit dat u zelf uw eigen toiletartikelen en nachtkleding meeneemt.

Ruimere bezoektijden

Voor naaste familieleden van angstige, ernstig zieke, verwarde of onrustige patiënten bieden wij ruimere bezoekuren aan. Wij adviseren het bezoek te beperken tot maximaal twee personen. De ruimere bezoektijden worden in samenspraak met de verpleging gemaakt.

Maaltijden

Tijdens uw verblijf krijgt u in de ochtend een ontbijt aangeboden door het ziekenhuis. Dit ontbijt bestaat uit: twee sneetjes brood, boter en beleg naar keuze, koffie of thee, melk of karnemelk of yoghurt en een stuk fruit. Aan dieet- of allergiewensen kunnen we helaas niet voldoen. Voor de lunch en de avondmaaltijd kunt u gebruik maken van de voorzieningen in de centrale hal: het bezoekersrestaurant, Espressobar en Shop ’n Go. Deze maaltijden zijn voor eigen rekening.

Overleggen

Rooming-in vergt veel meer van u dan van een gewoon bezoek. Daarom is het belangrijk om dagelijks te bekijken of rooming-in het gewenste effect heeft op uw naaste, hoe het voor u is en wat uw verwachtingen zijn. Met de verpleegkundige die uw naaste verpleegt, kunt u dit dagelijks overleggen.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, stel die dan aan de verpleegkundige die uw naaste verpleegt.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Verpleegafdeling Oncologie