Spraakstoornis door een hersenbeschadiging (Folder)

Logopedie
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Spraakstoornis door een hersenbeschadiging (Folder)

Deze informatiefolder wordt u aangeboden omdat u op dit moment spraakproblemen heeft. In deze folder worden de oorzaken en kenmerken van spraakproblemen beschreven. Daarnaast leest u hoe de logopedist kan helpen en vindt u enkele richtlijnen om de communicatie beter te laten verlopen.

Wij raden u aan om uw partner en familie deze folder ook te laten lezen.

Wat is dysartrie

Dysartrie is een spraakstoornis veroorzaakt door een hersenbeschadiging. Deze aandoening verstoort de werking van één of meer spieren die nodig zijn bij het spreken. Dysartrie betekent letterlijk: moeilijk kunnen articuleren.

Dysartrie kan als symptoom optreden bij bepaalde neurologische aandoeningen, zoals:

• een Cerebro Vasculair Accident (CVA, beter bekend als beroerte)
  • een hersentumor
  • een hersenbeschadiging als gevolg van een (verkeers)ongeluk
  • een ziekte zoals Multiple Sclerose (MS), de ziekte van Parkinson en Amyotrofische Lateraal Sclerose (ALS).
Kenmerken van dysartrie
  • U heeft een onduidelijke of onverstaanbare spraak.
  • Uw spreektempo verandert: u spreekt erg snel of juist erg langzaam.
  • U spreekt monotoon: u zegt alles op één toon en u geeft woorden in een zin onvoldoende of geen klemtoon.
  • U spreekt met een te hoog of te laag stemgeluid.
  • Uw stem kan hees klinken of heel erg zacht.
  • Uw ademhaling is oppervlakkig en krachteloos of u gaat juist heel hoorbaar in- en uitademen.
  • U gaat ongewild lettergrepen, woorddelen of zinsdelen herhalen. Dit lijkt op stotteren.
  • Uw spraak kan haperend klinken door het los van elkaar uitspreken van lettergrepen of de lettergrepen kunnen juist te veel in elkaar overvloeien.

Bij iedere persoon verschillen de ernst en kenmerken. Dit hangt af van de plaats en de grootte van de hersenbeschadiging.

Wat doet de logopedist

De logopedist doet onderzoek naar de gevoeligheid en de beweging van de spieren van mond en tong en naar de verschillende aspecten van spraak, zoals:

• stem (luidheid en melodie)
  • articulatie
  • adem

Daarnaast geeft de logopedist informatie en adviezen over dysartrie en hoe u beter te verstaan bent.

De logopedist oefent met u verschillende aspecten van spraak om zo uw verstaanbaarheid te verbeteren.

Richtlijnen om de communicatie te verbeteren

Voor u verandert er waarschijnlijk veel in de communicatie met uw omgeving. Om deze communicatie voor u gemakkelijker te laten verlopen, hebben wij een aantal richtlijnen voor uw partner en familie opgesteld.

• Neem de tijd voor een gesprek.
  • Laat iemand uitspreken.
  • Vraag om herhaling als u het niet goed verstaan heeft. Herhaal hierbij het gedeelte dat u wel heeft verstaan.
  • Vraag zo nodig of de persoon langzamer wil spreken.
  • Ga zelf niet luider spreken.
  • Stimuleer het gebruik van non-verbale communicatie, zoals het maken van gebaren, gezichtsuitdrukking.
  • Stimuleer het gebruik van schrijven.
  • Wanneer herhaaldelijke pogingen mislukken, laat het gesprek dan even rusten en probeer het later nog een keer.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan op werkdagen tussen 08.30 en 12.30 uur contact op met de afdeling Logopedie, via het centrale telefoonnummer van het Catharina Ziekenhuis.

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Routenummer(s) en overige informatie over de afdeling Logopedie vindt u op www.catharinaziekenhuis.nl/logopedie