Thuismonitoring COPD (Folder)

Longgeneeskunde Monitoringscentrum
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

040 - 239 91 11
Catharina een Santeon ziekenhuis

Thuismonitoring COPD (Folder)

Het Catharina Ziekenhuis is gestart met thuismonitoring van COPD-patiënten. Uw behandelaar heeft aangegeven dat u als COPD-patiënt gebruik kunt maken van thuismonitoring. In deze folder leggen wij uit wat thuismonitoring is en hoe dit werkt.

Wat is thuismonitoring?

Thuismonitoren gebeurt met een app van de leverancier Luscii. De app maakt het mogelijk om op afstand mee te kijken naar uw gezondheidssituatie. U houdt zelf de regie in handen en u ziet het verloop van uw ziekte. Het voordeel van thuismonitoring is dat we hopen een terugval of opname te kunnen voorkomen. U hoeft in principe minder vaak naar het ziekenhuis. Ook de kans op een ziekenhuisopname wordt kleiner. U krijgt op deze manier de zorg die bij u past.

Hoe werkt het?

Bij thuismonitoring krijgt u regelmatig vragen over uw gezondheid via een app op uw telefoon of tablet. Als het goed gaat, dan zijn het vaak maar enkele vragen, maar als u klachten heeft krijgt u extra vragen. Als er meer klachten zijn, houden we u tijdelijk meer in de gaten door vaker vragen te stellen en tips te geven over het omgaan met uw klachten. Soms zijn er klachten waarvoor we telefonisch contact met u opnemen. Ook kunt u via de app zelf altijd aangeven dat u contact met ons wilt hebben of zelf contact met ons opnemen via het thuismonitoringscentrum, telefoonnummer 010 – 291 27 17.

In de eerste 12 weken wordt de thuismonitoring voor u ingesteld.  We noemen dit de instelfase. U vult wekelijks de vragenlijst in. De app leidt u er vanzelf doorheen. Ook volgt u lessen om COPD beter te leren begrijpen. Deze lessen staan in de app en zijn op elk gewenst moment te openen en te bekijken. Na een ziekenhuisopname, vult u voor twee weken dagelijks een vragenlijst in over uw gezondheid. 

Wat heeft u nodig voor thuismonitoring?

U heeft een smartphone of tablet nodig. Hierop installeert u de app Thuismeten van Luscii.

Besturingssysteem: Apple: iPhone of tablet iOS 13 of hoger, Android 7 of hoger.

Hoe installeert u de app?

  • U ontvangt een mail van Luscii op het door u opgegeven e-mailadres. U kunt de app dan gaan installeren. Als u de mail niet direct ziet, kijk dan in uw spam of inbox ‘ongewenste mail’.

  • U downloadt de Luscii Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store (iPhone) of Play Store (Android) door te zoeken op ‘Luscii’.
  • Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controlecode. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw aanmelden.
  • Als u technische vragen heeft over de app, kunt u terecht bij Luscii Support: support@luscii.com en/of 085 – 130 58 51.
  • Voor nadere tekst en uitleg, kunt u ook de website van Luscii bezoeken: De Luscii app installeren

Zet de meldingen van de app aan

U ontvangt via de app meldingen, bijvoorbeeld wanneer u een meting moet invullen. Zorg er daarom voor dat meldingen via e-mail of push-berichten aan staan. Hoe u dat doet, verschilt per telefoon en tablet. Bekijk hiervoor de handleiding van uw telefoon of tablet.

Vragenlijsten

Afhankelijk van uw klachten kiezen we hoe vaak u vragen kunt beantwoorden. Dit kan bijvoorbeeld elke dag, elke week of één keer per maand zijn. De app geeft aan wanneer er nieuwe vragen klaar staan om te beantwoorden. U kunt er altijd voor kiezen om een extra keer vragen in te vullen, bijvoorbeeld als u meer klachten heeft, maar u die dag geen geplande vragen hoeft te beantwoorden. Uw ingevoerde gegevens worden regelmatig door het Medisch Callcentrum gecontroleerd.

Worden uw klachten, zoals benauwdheid of zieker voelen, erger?
  • Let op! Uw gegevens worden niet altijd direct beoordeeld.
  • Heeft u klachten die niet kunnen wachten, neem dan contact op met het Medisch Callcentrum op 010 – 291 27 17, bel de huisarts of bel 112.

Mijn persoonsgegevens

De informatie die u via de app of op de website invult, is medische informatie. Het Catharina Ziekenhuis werkt voor thuismonitoring samen met Medische Callcentra van andere Santeon ziekenhuizen. Wij hebben samen met Luscii en deze ziekenhuizen maatregelen genomen om uw privacy te bewaken.

U heeft toestemming gegeven voor het delen van medische informatie. Alleen noodzakelijke medische persoonsgegevens worden in de app Thuismeten geplaatst en gedeeld met Luscii en de Medische Callcentra. Wilt u geen toestemming meer geven? Neem dan contact op met uw zorgverlener.

Meer informatie over uw privacy kunt u vinden in de privacyverklaring patiënten van het Catharina ziekenhuis via www.catharinaziekenhuis.nl/privacy/.

Wie kan ik bellen?

Heeft u medische vragen?

Tijdens kantooruren belt u met het Medisch Callcentrum.
Kantoortijden Medisch Callcentrum:
Maandag t/m vrijdag: 09.00 tot 17.00, tel. 010 – 291 27 17.

  • Buiten kantoortijden en/of bij klachten die niet kunnen wachten belt u de huisarts of 112.

Let op: thuismonitoring is geen vervanging van de spoeddienst. Heeft u direct hulp nodig? Bel dan de huisarts of de huisartsenpost. Als het acuut en ernstig is belt u 112.

Heeft u vragen over de werking van de app?

Neem dan contact op met Luscii Support. Dit kan via e-mail: support@luscii.com of telefonisch: 085 – 130 58 51.

U kunt ook de instructiefilmpjes van Luscii bekijken. Klik op de volgende link of scan de QR code op uw telefoon of tablet: https://kb.luscii.com/nl/knowledge/aan-de-slag-met-de-thuismeten-app

Juiste zorg op de juiste plaats en op het juiste moment

Met thuismeten kunnen we uw gezondheid beter en regelmatiger in de gaten houden dan met vooraf geplande controle-afspraken. Daarom verminderen we de vooraf geplande afspraken. Met thuismeten kunnen wij u de juiste zorg bieden op het juiste moment: thuis als het kan en in het ziekenhuis als het moet. Zo hoeft u alleen voor afspraken naar het in het ziekenhuis te komen als dat echt nodig is.

Meer informatie

Voor algemene adviezen over bijvoorbeeld hoesten en koorts, kijkt u op de website van Thuisarts.nl (http://www.thuisarts.nl).

Eigen risico 

De Thuismeten app is een onderdeel van uw zorgtraject. De kosten hiervan worden ingediend bij uw zorgverzekeraar.

Let op: is uw eigen risico nog niet op? Dan worden deze kosten mogelijk niet vergoed en kunnen ze voor uw eigen rekening komen. Neem voor meer informatie en vragen over uw eigen risico contact op met uw zorgverzekeraar.  

Opleidingsziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Wij leiden artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners op. Dit betekent dat ook een zorgverlener in opleiding uw behandeling, onderzoek of operatie kan uitvoeren. Maar dit is niet altijd zo. Uw veiligheid staat altijd bij ons voorop. Als een zorgverlener in opleiding u helpt, werkt deze altijd onder begeleiding van een gediplomeerd zorgverlener. Als u niet wilt dat een zorgverlener in opleiding u helpt, dan kunt u dit met uw arts bespreken.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met de afdeling Longgeneeskunde.

Contactgegevens

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Routenummer(s) en overige informatie over de afdeling Longgeneeskunde kunt u terugvinden op www.catharinaziekenhuis.nl/longgeneeskunde.


© 2024 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden