Verpleegafdeling Geriatrie (Folder)

Geriatrie
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven
040 - 239 91 11
Catharina een Santeon ziekenhuis

Verpleegafdeling Geriatrie (Folder)

Wij heten u van harte welkom op de GAAZ (Geriatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis) van het Catharina Ziekenhuis. Via deze weg willen wij u graag informeren over de verpleegafdeling Geriatrie. Deze informatie is zowel voor u als patiënt bestemd, als voor uw familie en/of mantelzorgers.

Geriatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis (GAAZ)

Afdeling Geriatrie bevat 24 bedden die zijn bestemd voor oudere patiënten met meerdere lichamelijke aandoeningen. Deze gaan vaak gepaard met psychische en sociale problemen. Meestal is er een acuut medisch probleem waardoor een opname in het ziekenhuis noodzakelijk is. Uw opname richt zich vooral op het doen van onderzoek en behandeling van uw aandoening(en).

Na de behandeling in het ziekenhuis gaat u in principe terug naar uw eigen woonomgeving.

Ter bescherming van de patiënt zijn de deuren van de verpleegafdeling voorzien van een cijfercode. Bij opname krijgt de contactpersoon deze code van de verpleegkundige.

Bezoek

Op de verpleegafdeling Geriatrie gelden de volgende bezoektijden: dagelijks van 13.30 uur tot 14.30 uur en van 18.45 uur tot 19.45 uur.

U kunt bezoek ontvangen in de patiënten- en huiskamer. Ook kunt u aan het verpleegkundig personeel vragen of u even naar beneden kunt gaan.

Wij vragen u nadrukkelijk om het bezoek tot een maximum van twee personen te beperken en rekening te houden met de privacy en rust van alle patiënten.

Opname

Wat neemt u mee bij uw opname?

Buiten de normale zaken zoals kleding en toiletartikelen vragen wij extra aandacht voor:

  • Dicht schoeisel waar u goed op kunt lopen, eventueel dichte pantoffels (zeker geen slippers). Dit om het risico op vallen te verkleinen.
  • Eventuele hulpmiddelen, zoals een looprek, rollator, rolstoel, bril, hoorapparaat, reserve batterijen.
  • Uw patiëntenpas van het Catharina Ziekenhuis, als u die heeft.
  • Alle medicijnen die u thuis gebruikt inclusief inhalaties, (oog)druppels, zalven.
  • Nachtkleding en dagkleding. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld persoonlijke hulpmiddelen zoals steunkousen, apneu apparaat.
  • Eventueel een overdracht van de thuiszorg, het verpleeg-/verzorgingshuis of de zorgtrajectbegeleider.

Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor beschadiging, diefstal of verlies van persoonlijke bezittingen. Helaas kan het voorkomen dat kleding wordt verwisseld. Wanneer u signaleert dat er eigendommen worden vermist, wordt u geadviseerd dit te melden bij de verpleging.

Contactpersoon

Samen met uw familie of verzorgenden spreekt u af wie voor u als contactpersoon en/of zaakwaarnemer kan optreden. Als u tijdelijk of blijvend hulp nodig heeft bij het nemen van beslissingen helpt de contactpersoon u daarbij. U of uw contactpersoon kan voor vragen en informatie terecht bij de verpleegkundige die voor u of uw naaste zorgt. Vragen vanuit de familie verlopen via uw contactpersoon. In verband met uw privicay mogen wij, naast uw contactpersoon, geen (medische) informatie delen met derden.

Voor uw naasten kan het prettig zijn om zoveel mogelijk betrokken te zijn bij de zorg in het ziekenhuis. Dat noemen wij zorgparticipatie. In het Catharina Ziekenhuis moedigen wij zorgparticipatie aan. Uw naasten kan bijvoorbeeld ondersteunen in:

  • de dagelijkse verzorging
  • het helpen met eten.
Patiëntentoewijzing

De verpleegafdeling Geriatrie kent het systeem van teamverpleging met kamertoewijzing. Dit betekent dat de verpleegkundige één of meerdere kamers krijgt toegewezen. De verpleegkundigen die op uw kamer zijn ingedeeld, zijn tijdens hun dienst verantwoordelijk voor de zorg van alle patiënten op uw kamer. Bij hen kunt u terecht met vragen of problemen. Zij kunnen zaken regelen die voor u belangrijk zijn of kunnen u doorverwijzen naar de juiste persoon.

Opnamegesprek

Op de verpleegafdeling heeft u samen met uw familie of begeleider een gesprek met de arts en de verpleegkundige. Naast uw ziektegeschiedenis wordt ook uw thuissituatie besproken. De arts vraagt u ook toestemming voor zaken die tijdens de opname aan de orde komen. U kunt hierbij denken aan het ondergaan van een belastend onderzoek, een operatie, het krijgen van een neussonde of infuus, interventies bij een verhoogd risico op vallen en reanimatie.

Behandeling en overleg

Behandeling en verpleging

De verpleegkundigen zorgen tijdens uw verblijf voor uw lichamelijke zorgverlening en psychosociale begeleiding. De geriater en de afdelingsarts/ arts-assistent zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse medische zorg en zijn aanspreekpunt voor u en uw familie bij medische vragen.

Het Catharina Ziekenhuis is een opleidingsziekenhuis. Dit betekent dat u vaak een arts-assistent tegen zult komen. De arts-assistent overlegt regelmatig met de geriater over uw behandeling.

De activiteitenbegeleiders zorgen voor een afwisselend activiteitenplan in de huiskamers. Met behulp van activiteiten brengen zij uw functioneren, daar waar mogelijk, in kaart.

De voedingsassistentes verzorgen uw maaltijd en ondersteunen u zo nodig bij het eten.

Ook fysiotherapeuten en de transferverpleegkundige zijn betrokken bij onderzoek, uw behandeling en uw verzorging op de verpleegafdeling Geriatrie.

Familiegesprek

Tijdens uw verblijf nodigen de arts-assistent en eventueel de geriater u samen met uw familie uit voor een gesprek. In dit gesprek wordt de voortgang van de behandeling en het ontslagbeleid besproken. Dit gesprek vindt bij voorkeur enkele dagen voor het ontslag plaats. De secretaresse neemt contact op met uw contactpersoon om hiervoor een afspraak te maken. Wilt u de arts eerder spreken? Geeft u dit dan aan bij de secretaresse.

Verblijf op de verpleegafdeling Geriatrie

Dagindeling

Om ongeveer 7.30 uur
…wordt u door een verpleegkundige gewekt. Het ontbijt wordt geserveerd op uw patiëntenkamer. Aansluitend helpt de verpleegkundige u waar nodig bij de dagelijkse bezigheden, zoals wassen, aankleden en eten. Het is goed om deze activiteiten zoveel mogelijk zelf te doen, zoals u thuis gewend bent.

Tussen 10.00 en 12.00 uur
…volgt een activiteitenprogramma in de huiskamer, indien uw gezondheidstoestand dit toelaat. De voedingsassistente schenkt een kopje koffie of thee. Ook helpt de fysiotherapeut u met uw revalidatie. Daarnaast vindt er, indien afgesproken, onderzoek plaats.

Tussen 12.00 en 13.00 uur
…serveren we de lunch. Deze maaltijd gebruikt u gezamenlijk met de andere geriatrische patiënten in de huiskamer. Indien gewenst kunt u ook uw maaltijd op uw patiëntenkamer nuttigen.

Van 13.30 tot 14.30 uur
…kunt u even rusten. U kunt gebruik maken van uw bed of een gemakkelijke stoel in de huiskamer. Ook kunt u uw bezoek ontvangen in de patiënten- of huiskamer.

Vanaf 14.30
…verzorgt en/of behandelt de verpleegkundige u. Na de verzorging kunt u, indien gewenst en mogelijk, opnieuw de huiskamer bezoeken. Ook informeert de verpleegkundige u over eventuele onderzoeken die u krijgt. Daarna vervolgt de activiteitenbegeleider het programma en zorgt de voedingsassistente voor iets te drinken.

Rond de klok van 17.00 uur
…serveren we het avondeten in de huis- of patiëntenkamer.

Van 18.45 tot 19.45 uur
…is het bezoektijd. Er zijn maximaal twee personen tegelijkertijd toegestaan.

Na 20.00 uur
…kunt u samen met andere patiënten koffiedrinken en/of televisie kijken.

Rond 21.00 uur, of indien gewenst eerder
…begeleidt en verzorgt de verpleegkundige u voor de nacht.

Om 23.15 uur
…begint de dienst van de verpleegkundige die ’s nachts de zorg voor u heeft. Hij/zij komt regelmatig bij u kijken of alles in orde is.

Wandelen

Op de afdeling kunt u zoveel wandelen als u wilt. We hebben graag dat u dit doet. Wilt u met uw bezoek buiten de afdeling wandelen? Overleg dit dan eerst met de verpleegkundige.

Kleding

Op de verpleegafdeling Geriatrie is het gebruikelijk dat u overdag zoveel mogelijk uit uw bed komt en aangekleed bent. Overdag actief zijn en bewegen bevordert uw herstel.

Wij vragen u als familie of verwanten tijdens het verblijf zorg te dragen voor de was. De vuile was vindt u in een plastic tas in de kast.

Roken

Het Catharina Ziekenhuis is rookvrij

Voorzieningen

Radio en TV

Boven elk bed hangt een televisie, waarop u gratis tv kunt kijken en naar de radio kunt luisteren.

Telefoon

Op de patiëntenkamer is geen telefoon aanwezig. U kunt bellen of gebeld worden met/op uw eigen mobiele telefoon. Heeft u geen mobiele telefoon? Vraag dan een de verpleegkundige naar de mogelijkheden.

Internet

In het Catharinaziekenhuis kunt u gratis gebruik maken van draadloos internet via WiFi. Daarvoor gebruikt u uw eigen laptop, smartphone of tablet.

Post

Post die u wilt versturen, kunt u afgeven aan de afdelingssecretaresse. Post die voor u wordt bezorgd, deelt de secretaresse dagelijks uit.

Kapster en pedicure

Indien gewenst kunt u, of uw familie, op begane grond in de centrale hal van het ziekenhuis een afspraak maken voor de kapper of de pedicure. Uw familielid kan u dan begeleiden naar de kapsalon. De behandeling dient contant te worden afgerekend.

Ontslag

Bij de opname maken de geriaters en verpleegkundigen afspraken over de duur van de opname en een terugkeergarantie naar uw eigen woonomgeving.

Ontslagplan

Tijdens de opname stelt het team van de afdeling in overleg met u en uw familie een ontslagplan op. Dit plan bevat bijvoorbeeld zorg- en hulpverlening, mogelijkheden in de thuissituatie of adviezen voor de woonvorm. Bij uw ontslag wordt ervan uitgegaan dat familie zelf het vervoer naar huis verzorgt. De arts bespreekt dit ontslagplan met u en uw contactpersoon tijdens het familiegesprek. Zo nodig helpt de transferverpleegkundige u bij de uitvoering van het ontslagplan.

Ontslagpapieren

Bij uw ontslag krijgt u een ontslagmap mee met daarin de benodigde overdrachten en informatie voor de betrokken mantelzorger en hulpverlenende instanties. Ook uw huisarts krijgt een brief zodat deze op de hoogte is van uw behandeling en verblijf op de geriatrische afdeling.

Medicijnlijst

Met de medicijnlijst kunt u thuis controleren welke medicijnen u na ontslag moet gebruiken en wanneer. De benodigde medicijnen haalt u op bij uw apotheek. De recepten worden op de dag van ontslag naar uw apotheek gefaxt. Op de dag van ontslag kan het zijn dat u ook nog een gesprek heeft met de apothekersassistenten van het ziekenhuis om uw medicijnlijst door te nemen.

Controleafspraak

Op het afsprakenkaartje staat wanneer u eventueel op de polikliniek wordt verwacht voor controle bij de geriater.

Klachten

Als u klachten heeft over uw behandeling of verzorging kunt u dit melden bij de toegewezen verpleegkundige. Komt u er samen niet uit, dan kunt u een afspraak maken met de afdelingsmanager. Hij probeert u te helpen en verwijst u eventueel door voor verdere stappen.

Als u het moeilijk vindt om uw klacht met het verpleegkundig personeel te bespreken dan kunt u terecht bij het Bureau Patiëntenbelangen. Zij kunnen u adviseren en proberen zo nodig een oplossing voor uw klacht te vinden. Zij zijn telefonisch bereikbaar via telefoonnummer: 040 – 239 84 10.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Stel deze dan aan uw toegewezen verpleegkundige op de verpleegafdeling Geriatrie.

Contactgegevens

Catharina Ziekenhuis
040 – 239 91 11
www.catharinaziekenhuis.nl

Verpleegafdeling Geriatrie
040 – 239 74 50

© 2021 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden