Verwijderen van neustampons na een neusoperatie (Folder)

Keel-, Neus- en Oorheelkunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Verwijderen van neustampons na een neusoperatie (Folder)

Kortgeleden heeft u een neusoperatie gehad waarbij neustampons zijn ingebracht om bloeding tegen te gaan. De keel-, neus- en oorarts (KNO-arts) heeft deze zojuist bij u verwijderd. Hieronder vindt u enkele leefregels voor de komende weken. Ook vindt u hier adviezen over het gebruik van de medicijnen, waarvoor u een recept krijgt. Het is belangrijk dat u zich hier zo goed mogelijk aan houdt. Zo geeft de behandeling het beste resultaat en loopt u de minste kans dat u een neusbloeding of andere problemen krijgt.

Leefregels voor de eerste drie dagen thuis

Door de onderstaande leefregels op te volgen, beperkt u de kans op een neusbloeding. De eerste week nadat de neustampons zijn verwijderd, moet u voorkomen dat er drukverhoging in uw neus ontstaat. Verder is het belangrijk dat het gebied rond uw neus niet te warm wordt. Dit kunt u bereiken door:

• na de operatie mag u de neus voorzichtig ophalen; pas na 3 weken mag u voorzichtig de neus snuiten.
  • als u moet niezen, dit met de mond open te doen, er ontstaat dan minder druk in de neus;
  • geen zware voorwerpen te tillen of hard te persen;
  • geen gebruik te maken van sauna en/of zonnebank;
  • niet in de zon te gaan zitten;
  • niet te heet douchen of baden;
  • uw eten en drinken iets te laten afkoelen voordat u het gebruikt.

Gebruik van neusspoeling en medicijnen

Het is belangrijk dat uw neus open blijft. Daarom moet u korsten zo goed mogelijk verwijderen. Dit doet u door uw neus te spoelen met zout water.

Dit is vooral in het begin vervelend, omdat zout water bijt en veel mensen het vies vinden. Het is echter erg belangrijk om dit zo goed mogelijk vol te houden. De meeste mensen wennen hier snel aan.

Neusspoeling met zout water

Om de juiste oplossing zout water te krijgen, voegt u 1 afgestreken theelepel keukenzout toe aan een glas of bakje (200 ml) lauw water (uit de kraan; het water hoeft niet gekookt te zijn). Dit roert u goed door, totdat alle zout is opgelost. Dan gaat u als volgt te werk:

1. Zet het glas aan uw neus en snuif het zoute water op. Het door uw neus opgesnoven water loopt dan achter in uw keel;
  2. Spuug dit water vervolgens uit. Snuit de eerste week na de operatie de neus niet! Als het nodig is, mag u wel uw neus ophalen;
  3. Herhaal dit totdat u per keer ongeveer 100 ml water opgesnoven heeft. Het ongebruikte water dat u na een spoeling ‘over’ heeft, mag u de volgende keer gebruiken, of weggooien;
  4. Spoel uw neus drie of vier keer per dag, gedurende minimaal twee weken.

Handiger is het om een verstuiver of knijpflesje te gebruiken om het zoute water in uw neus te spuiten of te sprayen, waarna u de neus ophaalt. Een verstuiver of sprayflesje kunt u kopen bij uw apotheek.

Instructies voor gebruik van de medicijnen

In deze folder zijn de medicijnen aangekruist, die u moet gebruiken. Op de dag dat de neustampons zijn verwijderd, begint u thuis met het gebruik van de aangekruiste medicijnen. U krijgt hiervoor een recept mee van uw KNO-arts. De medicijnen moet u zelf gaan halen bij uw eigen apotheek.

Let op: Gebruik alléén de voor u persoonlijk aangekruiste middelen en houd de hierbij beschreven volgorde en dosering aan.

Naam medicijn Gebruik per keer Aantal keer per dag gebuiken Totaal gebruiken
Zout water
neusspoeling
1 spoeling 3-5 x per dag minimaal 2 weken
Xylometazoline
1 x sprayen in elk neusgat 3 x per dag

Let op, niet langer gebruiken!

Flixonase
2 x sprayen in elk neusgat 1 x per dag minimaal 6 weken
Flixonase
nasules
1 x ½ nasule in elk neusgat inbrengen 2 x per dag minimaal 6 weken
Avamys
2 x sprayen in elk neusgat 1 x per dag minimaal 6 weken

Wanneer moet u contact opnemen?

Vlak na het verwijderen van neustampons kan uw neus nog wat bloed of bloederig slijm nalekken. Als na een halve dag nog steeds bloed uit uw neus of in uw keel blijft druppelen, moet u contact opnemen met het Catharina Ziekenhuis. Dan is het mogelijk nodig dat de bloeding wordt behandeld.

Neem in dit geval tijdens kantooruren contact op met de polikliniek Keel-, Neus- en Oorheelkunde (KNO), via telefoonnummer:
040 – 239 71 30, of 040 – 239 71 32. Buiten kantooruren kunt u contact opnemen met de Spoedpost van ons ziekenhuis, via telefoonnummer 088 – 876 5151.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan tijdens kantooruren contact op met polikliniek KNO, via telefoonnummer:
040 – 239 71 30.