Video-Interactie Begeleiding (Folder)

5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Video-Interactie Begeleiding (Folder)

In dit ziekenhuis bestaat de mogelijkheid om u met Video-Interactie Begeleiding te ondersteunen in het contact met uw kind. Vooral bij pasgeborenen is deze methode succesvol gebleken.

Baby’s geven met hun lichaamstaal (houdingen en bewegingen) aan wat ze wel en niet prettig vinden. Wij besteden veel aandacht aan deze vorm van contact. Video-Interactie Begeleiding is ook zeer geschikt om toe te passen bij oudere kinderen.

Wat is Video-Interactie Begeleiding?

Video-Interactie Begeleiding is een methode waarbij een daartoe opgeleide verpleegkundige of pedagogisch medewerker een korte video-opname (ongeveer tien minuten) van u en uw kind maakt. U kiest samen met de medewerker een geschikt moment. Dit kan bijvoorbeeld een voedings-, verzorgings-, spel- of knuffelmoment zijn. Vervolgens bekijkt de medewerker met u beeld voor beeld de video-opname. Zo kunt u zien welke signalen uw kind geeft om met u in contact te komen en te blijven. Door het terugkijken, kunt u de signalen herkennen en ervaren hoe u hier intuïtief op reageert. Het terugzien van de video-opname kan u helpen om op een prettige wijze contact te houden met uw kind, uw kind gerust te stellen en te zien hoe uw kind ervan geniet om bij u te zijn.

Voor wie is Video-Interactie Begeleiding bedoeld?

Video-Interactie Begeleiding is onder andere geschikt als:

• uw kind te vroeg geboren is;
  • uw kind is overgeplaatst van de neonatologie intensive care unit (NICU);
  • uw kind een aangeboren afwijking heeft;
  • uw kind moeilijk eet, veel huilt of moeilijk slaapt;
  • het moeilijk is om contact met uw kind te maken;
  • uw kind ernstig en/of langdurig ziek is.

U kunt altijd informeren naar de mogelijkheden van Video-Interactie Begeleiding. Het kan ook zijn dat het u wordt aangeboden.

Wat wordt er van u verwacht?

Als Video-Interactie Begeleiding wordt aangeboden of u hebt hier belangstelling voor, dan maken we enkele korte video-opnamen van u en uw kind. Van u verwachten we dat u de opnamen komt nabespreken met de medewerker.

Verder bespreken we dan of het wenselijk is om vaker een video-opname te maken en na te bespreken.

In sommige gevallen kan de Video-Interactie Begeleiding ook thuis worden voortgezet. Een andere instantie neemt de begeleiding dan over. De medewerker van het ziekenhuis regelt deze contacten voor u.

Contactgegevens

Als u na het lezen van deze brochure vragen heeft, kunt u contact opnemen met de Kinderafdeling, telefoonnummer: 040 – 239 82 00.