Voelen van leven tijdens de zwangerschap (Folder)

Gynaecologie Verloskunde
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven

Catharina een Santeon ziekenhuis

Voelen van leven tijdens de zwangerschap (Folder)

Deze folder gaat over het voelen van leven tijdens de zwangerschap. We leggen u uit wat dit betekent en waarom dit belangrijk is. Ook vertellen wij u hoe u het welzijn van de baby kunt controleren (of in de gaten houden) en wat u moet doen als u twijfelt aan de manier waarop uw baby beweegt. In deze folder spreken we over de baby met ‘hij’ en ‘zijn’.

Uw zwangerschap is nu zover gevorderd dat u de baby voelt schoppen. Onder schoppen vallen alle soorten bewegingen die u voelt. Tijdens de zwangerschapscontroles houden de verloskundige en gynaecoloog de groei en de conditie van uw baby in de gaten. U als moeder kent uw baby al voor de geboorte het best. Uw baby geeft u met zijn bewegingen belangrijke informatie.

Wij raden u aan om nu al iedere dag tijd te besteden aan het bewegingspatroon van uw baby. Zo leert u uw baby kennen.

Wat doet uw baby?

Uw baby is tijdens de hele zwangerschap actief. Hij maakt bewegingen om zijn longen te ontwikkelen. Uw baby oefent voor het leven buiten de baarmoeder. Van tijd tot tijd zal hij de hik hebben. Dat voelt u als kleine samentrekkingen. Uw baby maakt heftige en minder heftige bewegingen in de baarmoeder. Kleine bewegingen als duimzuigen of het strekken van de vingers voelt u waarschijnlijk niet. In het derde trimester van uw zwangerschap voelt u de meeste schopjes en duwtjes wel. Als u van houding verandert, kan het zijn dat u de baby meer voelt bewegen, bijvoorbeeld als u vanuit een zittende houding gaat liggen.

Wat vertelt uw baby met trappen aan u?

Wanneer u normale bewegingen voelt zoals u van uw baby gewend bent, dan is dat een teken dat uw baby in orde is.

Soms is uw baby rustig. Het is belangrijk dat u het opmerkt als hij minder schopt dan u gewend bent. Door bewegingen bewust te voelen, heeft u contact met de baby en leert u de baby kennen.

Soms is uw baby rustig

Uw baby slaapt vaak. Dan zal hij nauwelijks bewegen. De perioden van slapen worden langer naarmate de zwangerschap vordert. De meeste baby’s zijn vooral ’s avonds actief, hoewel sommige liever ’s morgens bewegen. Er kunnen grote verschillen zijn in het bewegingspatroon van gezonde baby’s.

Sommige moeders voelen minder bewegingen dan anderen. U voelt de bewegingen het best als u (op uw zij) ligt. Het minst voelt u als u staat, loopt of bezig bent.

Bewegingen leren herkennen

Met het kennen en leren herkennen van de bewegingen van uw baby kunt u het best beginnen tussen de 26e en 28e week van de zwangerschap. Probeer dit iedere dag rond dezelfde tijd  te doen, op een moment dat de baby het meest actief is. Probeer tijdens die periode van de dag bewust te zijn van de kindsbewegingen. De meeste moeders hebben op deze manier weinig tijd nodig om de bewegingen te herkennen en te beseffen dat de baby voor zijn doen normaal beweegt.

Alle bewegingen tellen als een ‘schop’, behalve de hik. Verschillende bewegingen op hetzelfde moment kunt u zien als één schop. De beste manier om kindsbewegingen te ervaren, is door ontspannen te liggen of te zitten en u te concentreren op de bewegingen. Als de baby niet reageert, kunt u zachtjes op uw buik drukken.

Wanneer schopt uw baby voldoende?

Als na de 24e-26e week van uw zwangerschap de kindbewegingen bewust hebt gevoeld, merkt u waarschijnlijk dat het schoppen van dag tot dag wat verschilt. U merkt dan ook dat een groot deel van het schoppen vergelijkbaar is. Dit is het geval bij een kind in goede conditie. In de loop van uw zwangerschap voelt u dat de bewegingen van de baby veranderen.

Het is belangrijk dat het u opvalt als uw baby duidelijk en blijvend minder actief is. Deel uw eventuele zorgen hierover met uw verloskundige of gynaecoloog.

Wanneer neemt u direct contact op?

Neem direct contact op als:

• uw baby beduidend minder beweegt dan u gewend bent. Als dit gebeurt, wacht dan nooit tot de nacht of de volgende dag.
  • uw baby in de loop van de dag steeds minder beweegt en u te weinig activiteit voelt.

Samenvatting en contactgegevens

Het voelen van leven geeft belangrijke informatie over de conditie van uw baby.

Het is vooral belangrijk dat de baby blijft bewegen zoals u van hem gewend bent. Neem vanaf de 24e week van uw zwangerschap ruim de tijd om het bewegingspatroon goed te leren kennen en te herkennen. Neem bij twijfel direct contact met ons op.

Tijdens kantooruren belt u met de polikliniek Gynaecologie:
040 – 239 93 00

’s Avonds, ’s nachts en in het weekeinde belt u met de verloskamers: 040 – 239 81 40