Persoonlijk contact maakt het beste behandelplan

Behalve de specialisten werken er nog ruim 500 medewerkers in en voor het Catharina Kanker Instituut. Wie zijn ze en wat doen ze? We vragen het deze keer aan internist-oncoloog Annemarie Thijs.

In een korte tijd bouwen een patiënt en een oncoloog van het Catharina Kanker Instituut vaak een nauwe behandelrelatie op. Ze bespreken behandelmogelijkheden, levenskeuzes en er worden voor- en nadelen afgewogen om het leven van kankerpatiënten zo lang, maar vooral ook zo goed mogelijk te houden.

“Ik weet bijvoorbeeld precies wanneer mijn patiënten op vakantie gaan, daar houd ik rekening mee in het behandelplan”, vertelt oncoloog dr. Annemarie Thijs. “Zij weten trouwens ook wanneer ik er niet ben.” Als oncoloog heeft ze intensief contact met haar patiënten. “Een deel van de patiënten die ik behandel zijn patiënten die worden behandeld in een genezend traject, meestal in samenwerking met de chirurg of radiotherapeut. Een ander deel van mijn patiënten zit in een palliatief traject, waarbij de kanker niet genezen kan worden, maar het doel is om te zorgen dat het zo lang mogelijk goed gaat.” Meestal ziet Thijs patiënten voor een langere periode. “Dat is vaak ook meerdere keren per maand, zo leer ik mijn patiënten goed kennen.”

Passie voor viool

Hoe meer oncoloog Thijs over haar patiënt weet, des te beter het behandelplan kan worden afgestemd. “Als een patiënt bijvoorbeeld een passie heeft voor viool spelen en chemotherapie moet krijgen, probeer ik een manier te vinden om te voorkomen dat de patiënt als bijwerking last krijgt van tintelende vingers. En voor de ene patiënt is de bijwerking haaruitval acceptabel. Een andere patiënt, die bijvoorbeeld in een palliatief traject zit, wil dat misschien niet meer.”

Samen proberen oncoloog en patiënt de kwaliteit van leven te bewaken. “Dat betekent voor iedere patiënt iets anders. De behandeling zelf is een technisch verhaal, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar soms moet je ook keuzes maken: Wanneer stop je met een behandeling? Weegt de winst van een behandeling op tegen de bijwerkingen?”

Blindelings vertrouwen

Niet alleen is iedere patiënt anders, ook het sociale netwerk rondom een patiënt is volgens Thijs uniek. “Voor familie en vrienden zijn de keuzes van een patiënt soms lastig te accepteren, juist omdat zij zich al zo machteloos voelen door het hele ziekteproces. Dat heeft ook weer invloed op de patiënt maar die moet uiteindelijk zijn eigen keuze maken.”

Voor deze keuze vertrouwt de ene patiënt blindelings op het advies van de oncoloog, de ander gaat in de huidige digitale tijd eerst zelf ook nog op zoek naar allerlei informatie om een goede keuze te kunnen maken. “Onze patiënten moeten genoeg informatie krijgen om een weloverwogen keuze te maken.”

Technisch plaatje

Om de juiste keuze te maken, heeft Thijs intensief contact met collega-oncologen en medisch specialisten van andere betrokken disciplines. “De lijntjes in dit ziekenhuis zijn kort dus ik kan snel overleggen. Zo krijgen onze patiënten het beste behandelplan. Ik vind dat het technische plaatje, dus de optimale behandeling gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, ook moet aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van mijn patiënt. Daarom moet ik ook weten wat mijn patiënten belangrijk vinden. Juist dat persoonlijk contact met mijn patiënten maakt mijn werk leuk.”


© 2024 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden