Pim Beishuizen wil als vrijwilliger iets terugdoen voor iedereen die zijn leven redde

“Zonder al die artsen en verpleegkundigen in het Catharina Ziekenhuis was ik er niet meer geweest. Dit is het minste dat ik terug kan doen.” Dat zegt Pim Beishuizen (62), vrijwilliger in dit ziekenhuis, wiens leven in 2020 voorgoed veranderde.

16 december 2020 zal de Eindhovense gymleraar Pim Beishuizen niet snel meer vergeten. Het is de dag van de val van een keukenstoel waarbij hij bewusteloos raakte. Zijn verkalkte hartklep bleek de boosdoener. “Het probleem leek eenvoudig te verhelpen. Een week later had ik een nieuwe klep.”

Die nieuwe, biologische hartklep, gemaakt van varkensweefsel, zou vijf tot tien jaar mee moeten gaan. Beishuizen was een paar maanden later weer terug in het hart- en vaatcentrum van het Catharina Ziekenhuis. Hij was rillerig, had een doof gevoel in zijn mond en die klachten kwamen en gingen. Een bacteriële infectie was de oorzaak. “Mijn hele nieuwe hartklep was al aangetast. Dus moest ik weer onder het mes.”

Risicovolle operatie

Die operatie viel midden in de corona-lockdown en de kans op complicaties was groot. Per telefoon nam hij afscheid van zijn vrouw. Vanaf dat moment is hij een dag of vijf kwijt. Zijn vrouw Jennifer weet het nog van minuut tot minuut. Jennifer: “Ik werd gebeld dat de operatie goed verlopen was, maar een uur later ging de telefoon weer. ‘De kans op overlijden is aanzienlijk’, kreeg ik te horen. Tal van complicaties waren er na de operatie opgetreden: hartritmestoornissen, een hartinfarct met reanimatie en een gescheurde aorta.”

Een lang verhaal kort: bij de spoedoperaties daarna werden de complicaties verholpen en de nieuwe hartklep zit nog altijd onaangetast op de goede plek. Pim: “Ik heb lang in het ziekenhuis gelegen en mijn vrouw was de enige die mocht komen. Ik heb in die periode heel veel warmte gevoeld van alle zorgmedewerkers.” Zo verraste hij met hulp van een verpleegkundige zijn vrouw door A4’tjes op het raam te plakken met de tekst ‘Jennifer, je bent de liefste van de wereld’.

Kletsen en spelletjes doen

Wie zou denken dat Beishuizen nu het liefst niet meer in het ziekenhuis komt, heeft het mis. Toen zijn revalidatie achter de rug was en hij zijn baan als gymleraar definitief moest opzeggen, werd hij vrijwilliger. “Ik wilde iets nuttigs doen met mijn leven en iets terug doen voor het ziekenhuis.” Nu werkt hij nu een ochtend op de afdeling Cardiologie en is hij gastheer op vrijdagmorgen.

Als vrijwilliger haalt hij vooral veel voldoening uit het contact met patiënten. “Ik weet precies wat mensen doormaken die in het hart- en vaatcentrum liggen. De meesten vinden het heerlijk om even te kletsen of om een spelletje te doen. Zo kunnen ze even hun gedachten verzetten.”

Net als tientallen andere collega’s hing Beishuizen zijn kerstwens in de kerstboom van het Catharina Ziekenhuis. Op het kaartje in de boom staat: ‘Als je met je hart werkt, ben je zorgzaam en persoonlijk’. Uiteraard met een dubbele betekenis. “Als dank voor iedereen die hier hart voor het ziekenhuis heeft. En uiteraard voor iedereen die ervoor gezorgd heeft dat mijn hart nog klopt en ook zal blijven kloppen voor het Catharinaziekenhuis!”

Ook vrijwilliger worden? Het Catharina Ziekenhuis is altijd op zoek naar gastvrouwen en gastheren. Bekijk onze actuele vacatures.