Prijs naar onderzoek gebruik simulator voor aanleren prostaatoperatie

Afgelopen vrijdag, 28 september, werd voor de tweede keer de Santeon Wetenschapsdag gehouden in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam. Lotte Berkers van het Catharina Ziekenhuis Eindhoven sleepte de Santeon Wetenschapsprijs 2012 in de wacht. Zij ontving de prijs uit handen van prof. dr. Douwe Biesma, portefeuillehouder Onderzoek Santeon. Berkers deed onderzoek naar een trainingsmodule voor het aanleren van de transurethrale resectie (TURP) van de prostaat. Dit is een operatie waarbij een uroloog de prostaat verwijdert via de plasbuis. Lotte Berkers illustreerde aan de hand van videobeelden dat een arts-assistent deze operatietechniek beter in de vingers krijgt door met een TURP-simulator van Simbionix te oefenen. Vierennegentig procent van de deelnemers vond de simulator een nuttig trainingsinstrument. ”Door de simulatietraining in het onderwijsprogramma van de opleiding urologie op te nemen, verwachten we dat arts-assistenten beter voorbereid zijn om deze specifieke prostaatingreep ook op de operatiekamer goed uit te voeren”, zegt onderzoekster Lotte Berkers.

Multidisciplinaire uitwisseling
Wetenschap en innovatie staan bij de Santeon ziekenhuizen hoog in het vaandel. Om onderzoek en kwaliteitsverbetering in patiëntenzorg met elkaar te delen, nieuwe onderzoeksthema’s te verkennen en samenwerking te stimuleren, wordt jaarlijks de Santeon Wetenschapsdag georganiseerd. Alle Santeon ziekenhuizen hielden voorafgaand hun eigen wetenschapsdagen. De winnaars van deze ‘lokale dagen’ streden vrijdag om de Santeon Wetenschapsprijs door ieder hun winnende onderzoek te presenteren. Daarnaast werden elf andere wetenschappelijke onderzoeken op een poster gepresenteerd en ook beoordeeld door een jury. Dit leverde een gevarieerd multidisciplinair programma op.

Naast deze presentaties verzorgde Henk J. Smid, directeur van ZonMw een lezing over de impact van onderzoek in topklinische ziekenhuizen. “Om kwaliteitsverbetering in de patiëntenzorg te bewerkstelligen, is het van belang om oog te hebben voor het maatschappelijke en praktische nut van wetenschappelijk onderzoek”, benadrukte Henk J. Smid.

Wim Köhler, wetenschapsjournalist van het NRC Handelsblad, sloot de dag af met een lezing hoe de gepresenteerde onderzoeken de krant zou halen. Ook bedacht hij opvallende krantenkoppen bij de wetenschappelijke onderzoeken die op de Santeon Wetenschapsdag gepresenteerd werden. Zo is het Santeon onderzoek ‘Management in Women with Preterm Repture of Membanes between 34-37 weeks’ van David P. van der Ham van het Martini Ziekenhuis in Groningen in het NRC Handelsblad verschenen onder de kop: ‘Liever afwachten bij gebroken vliezen’.