Resultaten van de behandelingen opnieuw in Meetbaar Beter

Op 27 november presenteerden 12 Nederlandse hartcentra de resultaten van de behandeling van coronairlijden (CABG en PCI), boezemfibrilleren (chirurgische en catheter PVI), aortakleplijden (AVR en TAVI) en gecombineerd aortakleplijden en coronairlijden. De resultaten van de behandelingen staan in het derde Meetbaar Beter Boek

De resultaten van het Catharina Hartcentrum zijn over de afgelopen jaren aansprekend te noemen. Tijdens het symposium in november lichtte cardiothoracaal chirurg dr. Bart van Straten de procesverbeteringen toe zoals die zijn doorgevoerd bij onder meer het kleppenteam en het pre-operatieve proces voor kleppatiënten. Door deze verbeteringen is de mortaliteit, die al goed te noemen was, na een OHO in het Catharina Hartcentrum verder gedaald.

De inzichten in resultaten hebben binnen het Catharina Hartcentrum op meerdere onderdelen tot verdere verbeterprojecten geleid. Projecten waarvan in de loop van 2015 aantoonbare resultaten worden verwacht.

Daarnaast neemt het Catharina Hartcentrum als één van de zeven hartcentra deel aan het project ‘Isala Safety Check’, waarbinnen een in Zwolle ontwikkelde aanvullende pre-operatieve check, in alle deelnemende ziekenhuizen wordt uitgerold.

Meetbaar Beter, geïnitieerd door het Catharina Ziekenhuis en het St. Antonius Ziekenhuis, heeft zich in twee jaar ontwikkeld tot een landelijk netwerk van hartcentra die resultaten transparant rapporteren en aan de hand van die resultaten de kwaliteit van zorg verder verbeteren.