Rondje langs je eigen huis vanuit het ziekenhuisbed

Voor onze patiënten is het belangrijk om tijdens de opname in beweging te blijven. Patiënten blijven daardoor fit, herstellen beter, kunnen eerder naar huis en complicaties worden voorkomen. Op de Intensive Care wordt sinds kort een bedfiets met scherm ingezet om patiënten in bed actiever te maken. Met dit scherm kunnen patiënten een route fietsen door een natuurgebied, stad of soms zelfs langs hun eigen huis.

“Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat tien dagen bedrust vergelijkbaar is met vijftien jaar fysieke achteruitgang door veroudering. De kracht en conditie die een patiënt dan verliest, is helaas niet binnen vijftien dagen weer opgebouwd”, vertelt fysiotherapeut Janneke Adams. “Gemiddeld beweegt een patiënt in het ziekenhuis maar acht minuten per dag. Dit is erg weinig. Hierdoor kan de patiënt erg snel achteruitgaan tijdens een ziekenhuisopname. Dit heeft vooral gevolgen voor kwetsbare patiënten, die hier na het ontslag thuis last van hebben.”

Bedfiets

Om fysieke achteruitgang te voorkomen, is het volgens Adams belangrijk dat patiënten tijdens de opname in beweging blijven. Op de afdelingen Intensive Care, Neurologie en Nierziekten wordt, bij patiënten die niet uit bed kunnen komen, een bedfiets gebruikt om het bewegen te stimuleren. De bedfiets is onder andere geschikt voor het trainen van spierkracht, het vasthouden van vocht te doen verminderen en om te voorkomen dat spieren korter worden.

Fietsen door stad

Sinds kort wordt op de Intensive Care bij de bedfiets ook een tv-scherm gebruikt. “Patiënten kunnen nu een route fietsen door een natuurgebied, stad en soms zelfs langs hun eigen huis. Door middel van sensoren kunnen ze af en toe kiezen om links of rechtsaf te slaan. Dit maakt het fietsen nog aantrekkelijker”, vertelt Adams.

Meer bewegen

Het gebruik van een scherm is niet alleen leuker voor de patiënt, het zorgt ook nog eens voor meer beweging, patienten fietsen langer door. Uit onderzoek blijkt namelijk dat patiënten die fietsen met de bedfiets met scherm duidelijk een langere tijd fietsen en grotere fietsafstand afleggen dan zonder scherm. “De patiënt beweegt hierdoor meer, en daar zijn we trots op”, zegt Adams. De bedfiets is één van de middelen die de afdeling Fysiotherapie gebruikt om patiënten meer te laten bewegen. “Het doel is dat elke afdeling van ons ziekenhuis op zijn eigen manier patiënten meer laat bewegen.”