Staaroperatie aan beide ogen op dezelfde dag voortaan mogelijk

Eindhoven | Twee weken minder hersteltijd, een korter druppelschema. Minder thuis- en mantelzorg. Meer ruimte op de poli oogheelkunde. Het is allemaal het gevolg van de dubbele staaroperatie; oogartsen van het Catharina Ziekenhuis behandelen sinds kort twee ogen op één dag.

Staar is een oogaandoening waarbij door veroudering de ooglens vertroebeld raakt, vaak in twee ogen. Daardoor verslechtert stap voor stap het zicht. De traditionele behandeling behelsde twee oogoperaties om de lens te vervangen door een kunststof lens, met twee weken tussentijd. Maar die veertien dagen rust verdwijnen dus nu in het Catharina Ziekenhuis.

De laatste maanden gaan steeds meer ziekenhuizen daartoe over. Oogarts Aukje van Tol weet hoe dat komt: “Vorig jaar werden de uitkomsten van een grootschalig onderzoek gepresenteerd. Wat bleek: twee ogen opereren tijdens één operatie bleek net zo veilig en effectief. Daar hebben veel ziekenhuizen op gewacht. Eerder volgden ze de lijn van de beroepsvereniging: eerst het ene oog, twee weken later het andere oog.”

Aukje van Tol voert een staaroperatie uit.

Naast de eerder genoemde voordelen, is er nóg een grote winst voor de patiënt. “Nu zien ze meteen in één keer goed. Eerst had je twee weken lang een oog met bijvoorbeeld min 5 en het andere oog 0, niet ideaal natuurlijk.”

De patiënttevredenheid is groot. Daar doen we het voor.

Enthousiaste verhalen

Voor Van Tol en haar collega’s is de tijdwinst, in tegenstelling tot voor de patiënt, nihil. “Wij doen in feite twee operaties. Als het ene oog behandeld is, dan beginnen we weer met nieuwe materialen aan het volgende oog. Het zijn in feite twee losse operaties, alleen blijft de patiënt nu in de operatiekamer.”

De oogarts hoort enthousiaste verhalen terug. “De patiënttevredenheid is groot. Daar doen we het voor.” Mensen die nu staar hebben, vragen er zelf ook vaak naar, merkt Van Tol. “Gelukkig is dat bij veruit het grootste deel ook mogelijk. Alleen bij mensen met een gecompliceerd oog – bijvoorbeeld meerdere aandoeningen – kan dit niet.”

In zekere zin is deze stap ook broodnodig. “Nederland vergrijst en daardoor krijgen steeds meer mensen staar. Wij konden dat de afgelopen jaren ook goed merken. Op deze manier neemt de wachtlijst voor de poli af: voor een patiënt is nu maar één in plaats van twee bezoeken nodig.”

Het totale zorgproces is twee weken korter geworden. De onderzoekers van het Maastricht UMC+ berekenden dat met zo’n 180.000 staaroperaties per jaar Nederland zo’n 27 miljoen euro besparen, als álle ziekenhuizen zouden overgaan. Daarbij namen ze niet alleen de kostenbesparing in het zorgproces mee, maar bijvoorbeeld ook de kosten van de thuiszorg bij een deel van de patiënten en de besparingen die eerder hervatten van werk opleveren.

Aukje van Tol