Catharina Ziekenhuis houdt jas uit

Op allerlei vlakken zijn we in het ziekenhuis bezig met duurzaamheid. En soms kan een verbetering zo eenvoudig zijn! Binnen het VGZ-netwerk Zinnige Zorg kwam het Flevoziekenhuis met een mooie duurzaamheidsslag voor staaroperaties.

Bij staaroperaties krijgen patiënten op de operatiekamer in ziekenhuizen standaard een wegwerp operatiejas aan. Maar dat blijkt helemaal niet nodig. De behandeling vindt plaats aan je oog/ogen! Dus die jas kan op de plank blijven liggen, want het vermindert de kans op infecties niet.

De operatiejassen blijven uit bij staaroperaties op de polikliniek Oogheelkunde in het Catharina Ziekenhuis.

Voor ons ziekenhuis betekent dat op de poliklinische operatiekamer van de afdeling Oogheelkunde een besparing van zo’n 2500 jassen per jaar. Niet alleen een kostenbesparing, maar ook minder afval, minder gebruik van (schaarse) grondstoffen en minder CO2-uitstoot tijdens productie, transport en afvalverwerking.

Meer ziekenhuizen hebben het goede voorbeeld van het Flevoziekenhuis al gevolgd. We delen dit bericht in de hoop dat andere ziekenhuizen die hier nog niet van weten er ook van leren! Reken maar uit: er worden jaarlijks in Nederland ongeveer 162 duizend wegwerpjassen bij staaroperaties gebruikt…