Stil je huidhonger op Nationale Knuffeldag en rol je op als een worstje!

Het is vandaag Nationale Knuffeldag! Wie heb jij voor het laatst een knuffel gegeven? Van alle dingen die we missen tijdens de coronacrisis staat een knuffel toch wel heel hoog op de lijst. We hebben huidhonger. Tijd om op zoek te gaan naar goede alternatieven. Psycholoog Wiesje Pulles van het Catharina Ziekenhuis kent enkele alternatieven….

Knuffelen is niet alleen leuk, maar ook heel goed voor je. “Het is een van onze basisbehoeften. Door te knuffelen maak je oxytocine aan. Dit liefdes- of knuffelhormoon zorgt er niet alleen voor dat je je verbonden en geliefd voelt, maar knuffelen zorgt er ook voor dat je stressniveau omlaag gaat, dat je kalmeert en je gelukkig voelt. Het kan zijn dat je, door minder of geen knuffelcontacten enerzijds en de ‘dreiging’ van het virus anderzijds, sneller of langduriger stress ervaart. Als dit aanhoudt, kan het zijn dat je lichamelijke of emotionele klachten gaat ervaren”, legt GZ-psycholoog Wiesje Pulles van het Catharina Ziekenhuis uit.

Huidhonger

Voor het missen van knuffelen is sinds de uitbraak van de COVID-19 pandemie een treffend woord bedacht: huidhonger. “Eigenlijk een heel logisch gekozen woord. Want het verwijst naar de menselijke behoefte aan huid-op-huidcontact. En dat begint al heel vroeg. Een baby die net geboren is, wordt direct op de borst van de moeder gelegd voor huid-op-huid contact. Kinderen die onrustig zijn, bakeren we in of wiegen we in slaap. Dat zijn allemaal dingen die we instinctief doen, het zit in ons systeem. Knuffelen en liefdevol vasthouden betekent warmte, veiligheid en geborgenheid. Voor volwassenen is dit niet anders. Door dicht bij iemand te zijn, hoor of voel je iemands hartslag en ademhaling en dat maakt je rustig. Het brengt het stressniveau naar beneden. Aanraking kalmeert en brengt troost”, legt Pulles uit.

Oprollen als een worstje

Wat kunnen we nu doen, nu knuffelen door het coronavirus uit den boze is? “Er zijn zeker wel andere manieren om je huidhonger enigszins te stillen. Rol jezelf in bed bijvoorbeeld maar eens in je dekbed, als een worstje. Dat geeft je een gevoel van geborgenheid. Maar ook het ritmisch bewegen met elkaar, zoals het wiegen wat we doen bij een baby, is een prima alternatief. Dat kan door samen te dansen – uiteraard op anderhalve meter – samen muziek maken of samen luisteren naar muziek. Dan maak je connectie met elkaar. Maar ook knuffelen met een dier stilt de honger. Want dieren zijn net mensen…”

© 2021 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden