Succesvol temperatuursymposium levert nieuwe inzichten op!

De gedaalde gemiddelde lichaamstemperatuur, het koelen van de hersenen, het plaatselijk afkoelen van het hart en het verhitten van kwaadaardige tumoren. Deze en meer temperatuur gerelateerde onderwerpen zijn de afgelopen twee dagen door honderden wetenschappers uit binnen- en buitenland besproken tijdens het succesvolle achtste International Hypothermia and Temperature Management Symposium in Eindhoven.

Wetenschappers uit de hele wereld zijn naar Eindhoven gekomen om met elkaar de nieuwste ontwikkelingen te bespreken.

Dat symposium is georganiseerd door het Catharina Ziekenhuis en is zelfs buiten de congresmuren niet onopgemerkt gebleven. Zo besteedde de NOS aandacht aan de wereldwijd dalende lichaamstemperatuur. “Iedereen denkt dat de gemiddelde lichaamstemperatuur 37 graden Celsius is. Maar dat is gebaseerd op hele oude metingen uit de 19e eeuw”, zegt cardioloog en symposiumvoorzitter Luuk Otterspoor van het Catharina Ziekenhuis in het NOS Radio 1 Journaal. Ook EditieNL had aandacht voor de dalende lichaamstemperatuur. De website DOQ.nl had voorafgaand een boeiend interview met Luuk Otterspoor over het congres.

Burgemeester Jorritsma van Eindhoven opende het congres in de Philips Lichttoren.

Nieuwe inzichten

Cardioloog en symposium voorzitter Luuk Otterspoor kijkt trots terug op een mooi congres. “Mooi om te zien dat na een lange coronatijd zoveel bevlogen wetenschappers uit de hele wereld naar Eindhoven zijn gekomen om met elkaar de nieuwste ontwikkelingen te bespreken. Ik weet zeker dat veel wetenschappers met nieuwe inzichten terug gaan naar hun onderzoeksafdelingen, om energiek de nieuwe opgedane informatie om te zetten in tastbare betere zorg.”