Twintig jaar IORT: ‘Het was geen kunststukje van mij alleen’

Na meer dan 25 jaar als radiotherapeut in het Catharina Ziekenhuis te hebben gewerkt, ging dr. Hendrik Martijn afgelopen zomer met pensioen. In de jongste editie van Catharina magazine blikt Martijn terug op de succesvolle IORT-behandeling die hij samen met enkele collega’s twintig jaar geleden startte en waar heel wat levens mee werden – en worden – gered.

In 1994 behandelden radiotherapeut dr. Hendrik Martijn en zijn collega’s, onder wie chirurg-oncoloog prof. dr. Harm Rutten, de eerste patiënt met zogenoemde Intra-Operatieve RadioTherapie, bestraling tijdens de operatie. Nu, twintig jaar later, is het Catharina Ziekenhuis een toonaangevend centrum als het gaat om IORT bij endeldarmkanker en zijn de overlevingskansen voor mensen met endeldarmkanker spectaculair gestegen.

IORT bleek een uitkomst voor twee groepen patiënten: mensen die endeldarmkanker hebben en bij wie de tumor na operaties of bestralingen toch terugkeert én mensen die voor het eerst een vorm van endeldarmkanker hebben die als niet-operabel wordt beschouwd.

Landelijk verwijscentrum
“Let wel, dit ging dus om patiënten die elders geen uitzicht op behandeling hadden”, benadrukt Martijn in het magazine. “Daar wilden wij ons niet bij neerleggen. Wij wilden hen wel iets bieden en IORT was één van de mogelijkheden. Dat IORT nu in de Nederlandse richtlijn is opgenomen, is dankzij onze inzet. Door de gecombineerde methode (vooraf chemotherapie/radiotherapie, een speciale operatietechniek en IORT) zijn de overlevingskansen in twintig jaar tijd gestegen naar 50 procent voor patiënten met een recidief en 70 procent voor niet-operabele endeldarmkanker. Het Catharina Ziekenhuis is een landelijk verwijscentrum voor endeldarmkanker geworden.”

Samen
“Het mooiste van de afgelopen twintig jaar IORT? De samenwerking met mijn collega’s. Het is geen kunststukje van de radiotherapeut alleen, ook niet van de chirurg alleen, het is een samenspel tussen internist, oncoloog, radiotherapeut, chirurg en fysicus. En van de verwijzers die jou hun patiënten toevertrouwen in de wetenschap dat zij hun patiënten ook weer terugzien.”

“Dat we dit samen – multidisciplinair – doen en dat de regio dit steunt, is zo enorm belangrijk. We krijgen patiënten uit heel Nederland, zelfs uit het buitenland. Als ik terugkijk op de afgelopen twintig jaar ben ik tevreden. Hoe gek het ook klinkt, er is nog nooit zoveel gelachen in de spreekkamer als bij mij. Natuurlijk zijn er uitermate pijnlijke momenten, maar zelfs in die pijnlijke momenten denk ik: ik heb iets voor die patiënt kunnen betekenen.”

Catharina magazine is het gratis magazine van het Catharina Ziekenhuis. Neem het tijdschrift gratis mee uit het ziekenhuis, of lees ‘m online.