Verandering in Thuismonitoring Herseninfarct
Al enige tijd bieden we thuismonitoring aan als nazorg voor patiënten die een herseninfarct hebben gehad. In de Thuismeten-app krijgen patiënten educatie over een herseninfarct, inclusief aandacht voor leefstijl, risicofactoren en (onzichtbare) gevolgen. Daarnaast krijgt de patiënt op bepaalde momenten vragen over hoe het met hem/haar gaat.
Vanaf 1 december zal de volledige nazorg via thuismonitoring plaatsvinden. Alleen als sprake is van Young Stroke krijgt de patiënt standaard een controleafspraak op de poli. In de ontslagbrief staat vermeld dat de patiënt deelneemt aan thuismonitoring. Hier treft u ook de bijbehorende informatie.
Bij afronding van de thuismonitoring ontvangt u een overdracht, zoals u van ons gewend bent.
Uw patiënt heeft in de app direct toegang tot informatie die op zijn/haar situatie van toepassing is. Hij/zij kan direct vragen stellen via de chatfunctie. We verwachten daardoor dat volledig digitale nazorg zal leiden tot minder vragen aan u als huisarts. Conform de huidige afspraken, blijven wij voor patiënten met een herseninfarct het eerste aanspreekpunt in de eerste 12 weken na ontslag en vragen wij u om CVRM op te starten.
Achtergrond
Patiënten krijgen op bepaalde momenten vragen over hoe het met hem/haar gaat. Zien we problemen in het herstel, dan zoekt een van onze monitoringsverpleegkundigen contact met de patiënt. Gedurende de thuismonitoringsperiode, kan de patiënt zelf via een chatfunctie laagdrempelig vragen stellen aan onze monitoringsverpleegkundigen. Waar nodig schakelen zij de verpleegkundig specialist in. Na 12 weken stopt de app automatisch.
We merken dat we op deze manier onze patiënten beter kunnen monitoren na hun herseninfarct. Met de app bieden we een stukje extra service en begeleiding in de thuissituatie. Patiënten geven aan dit prettig te vinden. Op basis van deze positieve resultaten, gaan we vanaf 1 december de nazorg volledig via thuismonitoring doen. Dat betekent dat veel patiënten niet meer op de poli hoeven te komen voor controle.
Als thuismonitoring niet kan of niet lukt
We streven ernaar alle patiënten via thuismonitoring volledige nazorg aan te bieden. We zien echter ook patiënten die niet met de app overweg kunnen of de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Deze patiënten krijgen – zoals voorheen – een controleafspraak op de poli. U leest dit terug in de overdracht.
Mocht u vragen hebben over de thuismonitoring, dan kunt u natuurlijk contact opnemen met de polikliniek Neurologie of met ons Monitoringscentrum (040-239 62 00).