Verhuizing Intensive Care Catharina Ziekenhuis voorspoedig verlopen

De verhuizing van de afdeling Intensive Care (IC) binnen het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven is maandag 5 december 2011 goed verlopen. Rond acht uur vanmorgen werd de eerste patiënt naar de vernieuwde Intensive Care gebracht. Aan het begin van de middag waren alle 18 patiënten naar de nieuwe afdeling getransporteerd. “De verhuizing is zeer voorspoedig verlopen”, aldus intensivist Arnout Roos. “Ik ben tevreden, zeer tevreden.”

De nieuwe IC van het Catharina Ziekenhuis is de meest moderne afdeling van Nederland. Veiligheid voor patiënten en medewerkers was bij de bouw van de nieuwe IC erg belangrijk. Zo zijn de kamers zeer geluidsarm, liggen er geen snoeren op de grond en hebben alle bedden een til- en weeglift in het plafond. Bij de bouw is veel aandacht besteed aan het creëren van de juiste sfeer voor de patiënt. Er zijn rustige kleuren gebruikt en er is een uitgekiend lichtplan in elke kamer.

De nieuwe IC is verdeeld in een Noord-gang met negen eenpersoonskamers en een Zuid-gang met zeven kamers met daarop twee bedden. De afdelingen Noord en Zuid zijn afzonderlijk afsluitbaar, waardoor bij een eventuele uitbraak van een bacterie de IC gewoon kan blijven functioneren.

Huiselijk

Er is een speciaal watermistsysteem dat bij brand het water onder hoge druk de kamer inspuit als een soort mistnevel waardoor er minder schade is voor de apparatuur. De medicatie wordt door apothekersassistenten zelf op de afdeling klaar gemaakt.

De patiëntenkamers zijn huiselijk ingericht met gordijnen, bedlampjes en een aanrechtblok in een frisse houtkleur. Met de ambient light boven het bed kan de sfeer in de kamer aangepast worden. Elke tv heeft een USB-aansluiting, zodat er foto’s van thuis afgespeeld kunnen worden. Tevens beschikt de afdeling over drie familiekamers, die voorzien zijn van een bed, TV, internet en een eigen sanitaire voorziening.

De bouw van de nieuwe Intensive Care is in januari van dit jaar begonnen. De afdeling ligt tussen de operatiekamers en de Spoedpost van het ziekenhuis in.