Vragen en antwoorden over de veiligheid en het delen van uw medische gegevens

Een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden over de veiligheid en het delen van uw medische gegevens.

Veelgestelde vragen

  • Als het Catharina Ziekenhuis onderdelen van uw patiëntendossier elektronisch beschikbaar wil stellen aan andere artsen, dan zijn wij wettelijk verplicht om daarvoor uw toestemming te vragen. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om geen toestemming te geven. Als u geen toestemming geeft, stellen we uw gegevens niet via een elektronisch uitwisselingssysteem beschikbaar voor digitale gegevensuitwisseling door het Catharina Ziekenhuis. Dat betekent echter niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen we gegevens via andere media (brieven, telefoon, CD-rom/DVD) uitwisselen. Dit kan echter wel meer tijd in beslag nemen.

  • Uw huisarts en/of apotheek hebben u misschien om toestemming gevraagd om de gegevens uit hun systemen met elkaar te delen (via het Landelijk Schakel Punt (LSP)). Het is in de Nederlandse wetgeving echter zo geregeld dat iedere zorgverlener zelf toestemming moet vragen aan zijn eigen patiënten voordat er gegevensuitwisseling plaats mag vinden. Om uw medische gegevens beschikbaar te mogen stellen, moet u ook aan het Catharina Ziekenhuis toestemming verlenen. Het is mogelijk dat ook andere zorginstellingen waar u wordt behandeld om uw toestemming vragen voor hun deel van uw gegevens.

  • Als u toestemming geeft, kunnen andere artsen die bij uw behandeling betrokken zijn delen van uw patiëntendossier inzien. Voor enkele aandoeningen werken wij in de regio samen met de andere ziekenhuizen om u de beste kwaliteit van zorg te bieden. Daardoor kan het voorkomen dat u wordt doorgestuurd naar een specialist in een ander ziekenhuis.

    Hieronder leest u een voorbeeld ter illustratie:
    Als u het Catharina Ziekenhuis toestemming heeft gegeven om gegevens uit te wisselen met andere zorgverleners, kan uw nieuwe specialist van het Máxima Medisch Centrum direct beschikken over de juiste beelden van de CT-scan. U hoeft dit onderzoek dan niet opnieuw uit te laten voeren. Dit betekent dat de nieuwe zorgverlener u sneller kan helpen omdat de informatie direct beschikbaar is. Ook voorkomen we daarmee onnodige afspraken. Dit bespaart u tijd én geld (eigen risico), bijvoorbeeld omdat u niet opnieuw een nieuwe CT-scan hoeft te laten maken.

    Als u geen toestemming geeft, zullen we uw gegevens niet via een elektronisch uitwisselingssysteem beschikbaar stellen.  Dat betekent echter niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg zou ontvangen. In het belang van uw behandeling kunnen gegevens via andere media (brieven, telefoon, CD-rom/DVD) worden uitgewisseld. Dit kan echter wel meer tijd in beslag nemen.

  • Niet alle zorgverleners mogen uw medische gegevens inzien. Alleen zorgverleners die u behandelen en werkzaam zijn in een ziekenhuis. En alleen als dit nodig is voor uw behandeling. Als u toestemming geeft, kunnen andere zorgverleners toegang tot – een deel van – uw medische gegevens krijgen in het kader van uw behandeling. Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen dus niet bij uw medische gegevens.

  • Er zijn landelijke afspraken over het digitaal beschikbaar stellen van medische gegevens aan andere ziekenhuizen. Het streven is dat aan het einde van 2026 conform wetgeving (WEGIZ) alle Nederlandse ziekenhuizen hierbij zijn aangesloten.

    • Medische beelden zoals MRI-scans, röntgenfoto’s en bijbehorende verslagen.
    • Persoonlijke gegevens: naam, adres, geboortedatum, leeftijd, geslacht, Burgerservicenummer (BSN) en indien bekend telefoonnummer en e-mailadres.
    • Uw medisch dossier:
      • diagnoses
      • bij ons bekende medicijnen en allergieën
      • uitslagen van laboratoriumonderzoek
      • bijzonderheden die belangrijk zijn voor een (waarnemend) arts of specialist

    Brieven en verslagen over psychiatrie, psychologie, seksuologie, maatschappelijk werk en kindermishandeling zijn niet zichtbaar. Bovendien mag de betreffende zorgverlener uw gegevens alleen inzien als er ook sprake is van een behandelrelatie en de gegevens voor uw behandeling relevant zijn.

  • Toestemming geven is heel eenvoudig. In het patiëntenportaal MijnCatharina onder het tabblad ‘mijn gegevens’ bij het menu-item ‘Toestemmingen’ kunt u aangeven waar u wel/geen toestemming voor geeft. In het ziekenhuis is dit mogelijk via een aanmeldzuil. Ook kunt u bij de polikliniek of patiëntenregistratie deze toestemming aan hen doorgeven. Uw antwoord wordt geregistreerd in uw dossier.

  • U kunt toestemming geven voor iemand anders als u de wettelijke vertegenwoordiger bent. Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouder of voogd toestemming geven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel de ouder als het kind toestemming moet geven.

    Als de patiënt niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen (wilsonbekwaam), kunt u als vertegenwoordiger optreden voor de patiënt als u de echtgenoot, levensgezel, kind, broer of zus bent.

    In dwingende volgorde kunnen onderstaande personen optreden als vertegenwoordiger:

    1. De curator of mentor (door rechter benoemd)
    2. De schriftelijk (door patiënt) gemachtigde
    3. De echtgenoot of levensgezel
    4. Ouder, kind, broer of zus

    Toestemming geven als wettelijk vertegenwoordiger kan alleen in het ziekenhuis bij de Patiëntenregistratie.

  • Als u geen toestemming geeft, stelt het Catharina Ziekenhuis uw gegevens niet via een elektronisch uitwisselingssysteem beschikbaar.. Dat betekent echter niet dat zorgverleners dan helemaal geen medische gegevens over u uitwisselen of dat u minder goede zorg ontvangt. In het belang van uw behandeling kunnen we gegevens via andere media (brieven, telefoon, CD-rom/DVD) uitwisselen. Dit kan echter wel meer tijd in beslag nemen.

  • Dan gebeurt er niets. Uw toestemming blijft in uw dossier op ‘niet gevraagd’ staan en externe zorgverleners kunnen uw patiëntendossier niet inzien.

  • Nee, die mogelijkheid bestaat momenteel niet. Wel zijn uit voorzorg bepaalde dossiers altijd uitgesloten van gegevensuitwisseling. Dat betreft brieven en verslagen over psychiatrie, psychologie, seksuologie, maatschappelijk werk en kindermishandeling.

  • Uw toestemming blijft geldig, totdat u deze zelf intrekt of wijzigt.

  • U kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Hiervoor moet u zich persoonlijk identificeren bij de balie of polikliniek van het Catharina Ziekenhuis. De medewerker registreert uw antwoord in uw patiëntendossier.

  • Het is van belang om veranderingen altijd aan ons door te geven. Daarmee kunnen wij uw dossier actueel houden en kan alleen uw eigen zorgverlener uw gegevens inzien. Geef deze wijzigingen door in MijnCatharina, via een aanmeldzuil in het ziekenhuis of bij de medewerker van de polikliniek of bij Patiëntenregistratie in het ziekenhuis.

  • Wij vinden het belangrijk dat uw gegevens goed beveiligd zijn. Onze systemen maken deel uit van een beveiligd netwerk. Uw privacy wordt op verschillende manieren beschermd:

    • Zonder uw toestemming stellen wij uw gegevens niet digitaal ter inzage beschikbaar.
    • Een zorgverlener mag uw gegevens alleen opvragen als hij u behandelt én het nodig is voor uw behandeling. Een zorgverlener kan niet zomaar inloggen. Zijn computersysteem moet voldoen aan strenge beveiligingseisen en hij moet zich altijd identificeren bij inzage met een persoonlijke pas en pincode.

    Kijk voor meer informatie op de volgende websites:

    • Voor vragen of opmerkingen over de verwerking van uw persoons- of medische gegevens door het Catharina Ziekenhuis kunt u terecht bij de functionaris gegevensbescherming van het Catharina Ziekenhuis. Dit kan via e-mail: fg@catharinaziekenhuis.nl of telefonisch: 040 – 239 84 89.
    • Bij klachten over de bescherming van uw persoonsgegevens kunt u contact opnemen met Bureau Patiëntenbelangen. Ook overleggen we  met de functionaris gegevensbescherming. Dit kan via e-mail: klachten@catharinaziekenhuis.nl, telefonisch: 040 – 239 84 10 of schriftelijk: Antwoordnummer 298, 5600 VC Eindhoven.
    • U kunt als betrokkene ook altijd een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens over de manier waarop wij met uw persoonsgegevens omgaan. Contactgegevens vindt u op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
  • U kunt uw persoonsgegevens wijzigen in MijnCatharina. Lukt het niet? Neem dan contact op met de patiëntenadministratie: 040 – 239 54 00.

  • Wij willen graag weten hoe vaak MijnCatharina wordt gebruikt. Daarom registreren wij – op een veilige manier – elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in MijnCatharina kunnen worden opgenomen in uw medisch dossier.

    • Log uit op het moment dat u MijnCatharina niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser (internetpagina).
    • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
    • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
    • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Iedereen die toegang heeft tot uw computer, kan in dat geval namelijk uw inlognaam en wachtwoord vinden.
    • Zet uw computer op slot (screensaver) als u ervan wegloopt. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet (direct) zien als u even weg bent van uw computer.
    • Gebruikt u draadloos internet (WiFi)? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met een beveiligingscode (encryptie), zodat niet iedereen van uw internetverbinding gebruik kan maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

© 2025 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden