Vragen en antwoorden over het e-consult in MijnCatharina

Een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden over de mogelijkheden van een e-consult in MijnCatharina.

Veelgestelde vragen

• Met een ‘E-consult’ kunt u een bericht sturen met een vraag aan uw zorgverlener. U kunt hierbij denken aan:

• leefstijladviezen en -vragen;
    • vragen over (bijwerkingen van) medicijnen;
    • vragen over (uitslagen van) een onderzoek;
    • vragen over een eerder consult.

Een e-consult kan alleen worden verzonden als de polikliniek deze optie voor u heeft aangezet. U ziet dan de blauwe knop ‘Start nieuw E-Consult’. Ziet u de knop niet, neemt u dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent en vraag of deze optie voor u aangezet kan worden. Dit kan telefonisch. U vindt alle telefoonnummers op www.catharinaziekenhuis.nl/contact

• Stap 1
    Wilt u een nieuwe vraag stellen? Klik dan op ‘Start nieuw e-consult’.

Stap 2
    Klik op ‘Kies een ontvanger’, selecteer polikliniek waar u onder behandeling bent en het bericht naartoe wilt sturen en klik op ‘Ok’.

Let op – Staat uw polikliniek er niet tussen? Vraag dan aan uw polikliniek om het e-consult voor u beschikbaar te stellen. Dit kan telefonisch.

Stap 3
    Zet een duidelijke omschrijving in het vakje ‘Onderwerp’. U en wij kunnen dan later gemakkelijker berichten terugvinden.

Stap 4
    Type vervolgens het bericht en klik op ‘Verzenden’.

• Uw e-consult komt binnen bij een medewerker van de polikliniek. Deze beantwoordt uw vraag zelf als de vraag niet medisch is of stuurt uw vraag door naar de zorgverlener die uw medische vraag kan beantwoorden.

• Nadat u een vraag heeft gesteld via een e-consult, krijgt u voor het einde van de volgende werkdag een reactie van een medewerker van de polikliniek. Het kan zijn dat uw vraag wordt doorgestuurd naar uw behandelend arts, de medewerker van de polikliniek zal u hierover informeren. Het kan dan nog enkele werkdagen duren voordat u een uiteindelijke reactie krijgt.

• Ja, het is mogelijk om een afbeelding toe te voegen bijlage aan een e-consultbericht. zoals JPEG, jpg, BMP of gif.

• Hebt u al één of meerdere berichten uitgewisseld met een zorgverlener over een bepaald onderwerp? Klik dan NIET op ‘Start nieuw e-consult’, maar reageer op de eerdere berichten. Dit doet u door een eerder bericht aan te vullen of te beantwoorden. U hebt bijvoorbeeld uw arts eerder een bericht gestuurd met een vraag en u wilt hier nog een vraag over stellen. Hierdoor komen alle berichten over hetzelfde onderwerp overzichtelijk bij elkaar te staan.

Let op – Onderwerpen waar ‘Gesloten’ achter staat, kunnen niet meer beantwoord worden.

Stap 1
    Zoek het onderwerp waarover u een bericht wilt sturen. Klik op ‘+’ voor het onderwerp, om het uit te klappen.

Stap 2
    Klik op het laatste bericht over dit onderwerp (deze staat bovenaan).

Stap 3
    Onderaan het bericht staat: ‘Aanpassen’ of ‘Beantwoorden’.

Aanpassen: het bericht dat u eerder stuurde is nog niet gelezen door uw behandelteam. U kunt het bericht nog aanpassen. Er staat dan ‘Aanpassen’ onder het bericht.

Beantwoorden: u hebt een antwoord gekregen van het behandelteam op het bericht dat u eerder stuurde. U kunt hierop reageren. Er staat dan ‘Beantwoorden’ onder het bericht.

Hebt u een bericht gelezen, dan kunt u het markeren als ongelezen. Er staat dan ‘Markeer als ongelezen’ onderaan het bericht. Dit kan handig zijn om uzelf eraan te herinneren dat u het bericht nog moet beantwoorden.

• Als u een e-consult naar uw zorgverlener verstuurt, kan deze informatie worden opgenomen in uw medisch dossier van het Catharina Ziekenhuis. Ook het antwoord van uw zorgverlener kan daarin komen te staan. De e-consulten zijn op deze manier te bekijken door de zorgverleners van het Catharina Ziekenhuis die een behandelrelatie met u hebben.