Piek, J.M.J. (Jurgen)
Piek, J.M.J. (Jurgen), Gynaecoloog-Oncoloog

Vrouwenartsen VS en Nederland: ‘Verklein kans op eierstokkanker met verwijderen eileiders’

Meer vrouwen, die toch al een buikoperatie moeten ondergaan, zouden moeten overwegen gelijktijdig hun eileiders preventief  te laten verwijderen om zo het risico op eierstokkanker te verkleinen. Dat geldt ook voor vrouwen met een gemiddeld risico op het ontstaan van deze vorm van kanker.

Zo luidt het pleidooi van de Amerikaanse Ovarian Cancer Research Alliance (OCRA) in een poging meer aandacht te krijgen voor de rol van eileiders die in veel gevallen direct betrokken zijn bij eierstokkanker. Gynaecologen van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven bepleitten al in 2017 het voortaan standaard wegnemen van de eileiders, wanneer een vrouw met een voltooide kinderwens toch al een buikoperatie ondergaat.

Jurgen Piek: ,,Wanneer een vrouw moet worden geopereerd aan vervelende maar op zichzelf goedaardige aandoeningen, zoals een ’vleesboom’ of vanwege hevige menstruele bloedingen, dan kan het verstandig zijn tijdens die ingreep meteen de eileiders weg te halen. Het verlaagt het risico op het ontstaan van kanker aanzienlijk.”

Volgens het eveneens Amerikaanse National Cancer Institute werd in het afgelopen jaar bij ongeveer 20.000 vrouwen in de Verenigde Staten eierstokkanker vastgesteld. Er stierven bijna 13.000 vrouwen, aldus nieuwszender CNN.

Geen test beschikbaar

De medische wetenschap is er tot nu toe niet in geslaagd een betrouwbare test voor de vroege opsporing van deze gynaecologische kanker te maken. Tegen CNN zei Dr. Oliver Dorigo, directeur van de afdeling gynaecologische oncologie van het Stanford University Medical Center: “Als we een test hadden om eierstokkanker in een vroeg stadium op te sporen, zou het resultaat voor patiënten aanzienlijk beter zijn”.

Zo’n 70 procent van alle eierstokkankers ontstaat in de eileiders, stelt de Ovarian Cancer Research Alliance, een non-profitorganisatie die zich richt op onderzoek naar eierstokkanker, belangenbehartiging en ondersteuning van patiënten. De eileiders hebben als taak het vervoeren van eicellen en zaadcellen. Elke cyclus komt er in de eierstokken een eicel tot rijping. Daarnaast maken de eierstokken geslachtshormonen.

Onderzoek Catharina Ziekenhuis

Uit onderzoek van het Catharina Ziekenhuis in 2017 blijkt dat het preventief verwijderen van de eileiders veilig kan gebeuren. Eerdere (internationale) onderzoeken van onder meer oncologisch-gynaecoloog Jurgen Piek van het Catharina Ziekenhuis hebben al aangetoond dat kanker in de eierstokken in veel gevallen ontstaat in de eileiders. “Dan is het preventief weghalen van die eileiders dus heel effectief. Het heeft geen gevolgen voor de vrouw die zo’n ingreep ondergaat, maar kan later mogelijk wel voorkomen dat kanker in de eierstokken ontstaat”, aldus Piek. Hij is er dan ook voorstander van om voortaan standaard de eileiders weg te nemen, wanneer een vrouw met een voltooide kinderwens toch al een buikoperatie ondergaat.

Het verwijderen van de eileiders is ook aan te bevelen bij een sterilisatie, stelt Piek, als de kinderwens echt voorbij is. ,,De ingreep is een kwestie van enkele minuten. Veel mogelijk toekomstige ellende, kanker, wordt daarmee weggenomen.”

Kritiek uit het land

Volgens artsen van het Catharina Ziekenhuis kan het aantal diagnoses van eierstokkanker in Nederland (circa 1.200 nieuwe patiënten per jaar) drastisch, met ,,vele tientallen patiënten”, worden teruggedrongen met preventieve chirurgie, zoals ook bij Angelina Jolie. Hun pleidooi leverde hen destijds kritiek op van enkele collega’s in het land, die wezen op de langere duur van buikoperaties en de inzet van ander apparatuur. “Allemaal handelingen en extra inspanning, die niet bekostigd worden vanuit de verzekering”, was hun oordeel. Gynaecoloog Piek: “Dat mag voor de korte termijn wellicht zo zijn, maar uiteindelijk scheelt het de samenleving en de zorg heel veel geld, want eierstokkankeroperaties zijn uiterst kostbaar.”

Samen met hun collega’s van het Radboudumc in Nijmegen werken de Eindhovense gynaecologen nu aan een keuzehulp waarin de patiënt de voor- en nadelen kan vernemen van het preventief laten wegnemen van eileiders. “Eigenlijk zijn er alleen maar voordelen”, stelt Jurgen Piek. De keuzehulp, via het internet, die is gemaakt met behulp van een subsidie van KWF Kankerbestrijding, zal naar verwachting in de loop van de zomer beschikbaar komen in het Nederlands en waarschijnlijk later ook in het Engels en Duits verschijnen.

Bron: www.meerovermedisch.nl / René Steenhorst