Waarom het HPV-vaccin ook op oudere leeftijd kan werken

Wanneer meisjes dertien jaar oud zijn, krijgen ze een oproep om zich gratis te laten vaccineren tegen het Humaan Papillomavirus (HPV), dat onder meer baarmoederhalskanker veroorzaakt. Maar het vaccin kan ook op oudere leeftijd nog werken, zelfs als vrouwen al besmet zijn met het virus.

Veel vrouwen weten dat niet en niet alle gynaecologen bespreken die mogelijkheid. Ruud Bekkers, gynaecoloog-oncoloog in het Catharina Ziekenhuis en hoogleraar preventie gynaecologische kanker, legt aan nu.nl uit hoe het werkt.

Als een vrouw voor haar achttiende niet gevaccineerd is en zich toch op latere leeftijd wil laten vaccineren, raadt Bekkers Gardasil 9 aan. Dit vaccin beschermt tegen de zeven meest voorkomende HPV-types die kanker veroorzaken. “Meestal test iemand positief op één type”, zegt de gynaecoloog-oncoloog. “Dit vaccin biedt dan nog goede bescherming tegen de andere zes types.”

Volgens het RIVM geeft een vaccinatie 75 procent minder kans op het krijgen van een door HPV veroorzaakte kanker. Naast baarmoederhalskanker kan HPV namelijk ook kanker in de vagina, de schaamlippen, de keel, de anus en de penis veroorzaken.

Lees het hele artikel op nu.nl.