Wetenschapper en cardioloog in één!

Na 26 jaar stopt prof. dr. Nico Pijls als cardioloog met zijn klinische werkzaamheden in het Catharina Hart- en Vaatcentrum. Als het goed is, houdt hij daardoor meer tijd over voor zijn hobby’s. Wel blijft hij als onderzoeker verbonden aan het Catharina Ziekenhuis. Dat komt goed uit: “Onderzoek doen is eigenlijk mijn grootste hobby.”

Een gespreid bedje, zo noemt prof. dr. Nico Pijls het Catharina Ziekenhuis waar hij in 1992 als cardioloog startte. “In dit ziekenhuis kreeg je alle mogelijkheden. Als je een goed onderzoeksplan had, kon je direct beginnen en kreeg je alle steun.” Toen hij nog in het Radboudumc in Nijmegen werkte, had Pijls zijn zinnen daarom al gezet op een functie als cardioloog in een groot niet-academisch hartcentrum.

Cardioloog Nico Pijls bekijkt een grote schildpad tijdens één van zijn vele reizen.

Prachtig vooruitzicht

Onderzoek ging daardoor snel en de nieuwe ontwikkelingen volgden elkaar in hoog tempo op. “Door de ontwikkeling van nieuwe behandeltechnieken gaat negentig procent van de patiënten die nu met een hartinfarct ons ziekenhuis binnenkomt na vijf dagen naar huis met een heel goed vooruitzicht. Maar denk ook aan de katheterablaties die we in ons ziekenhuis doen. Daarmee kunnen we patiënten met hartritmestoornissen behandelen zodat zij nauwelijks nog medicatie hoeven te slikken.”

Wereldstandaard

Trots is Pijls onder andere op de ontwikkeling van de zogenoemde FFR-meting. FFR is een afkorting van Fractional Flow Reserve. “Met deze techniek bekijken we niet alleen hoe de kransslagaders er uit zien en of we een vernauwing zien, maar ook op welke manier het bloed door zo’n vernauwing heen stroomt en wat de beste behandeling is. De FFR-meting is dé standaard geworden in hartcentra over de hele wereld. Het ontwikkelen van deze methode is het beste wat ik in mijn professionele leven heb gedaan.”

Europees onderzoek

Pijls ziet dan wel geen patienten meer, maar blijft als principal investigator (onderzoeksleider) aan het ziekenhuis verbonden ten behoeve van een groot Europees onderzoek naar de effecten van koeling in de kransslagader bij het acute hartinfarct. Ook blijft hij als hoogleraar verbonden aan de TU/e. “Tachtig procent van de tijd was ik cardioloog, twintig procent was gevuld met onderzoeken. Dat deed ik vooral ’s avonds en in het weekend. Onderzoek is eigenlijk mijn grootste hobby en daar krijg ik nu meer tijd voor.”

Postzegels

De komende tijd is er als het goed is meer ruimte voor hobby’s die niets te maken hebben met de werking van het hart. Zo is Pijls samen met zijn vrouw gestart met een bridgecursus en wil hij twee oude interesses uit zijn kindertijd nieuw leven inblazen: postzegels verzamelen en modelspoorbouw. Ook reizen is een grote passie: “Mijn vrouw en ik hebben bijna alle uithoeken van de wereld gezien. Zelf ben ik ooit nog met de auto een keer naar Peking en een keer naar India gereden.”

Doopceel lichten

In juni ziet Pijls zijn patiënten voor de laatste keer op de polikliniek. Met warme gevoelens denkt hij terug aan de bijzondere band die hij opbouwde met zijn patiënten. “In tien minuten tijd lichten mensen hun complete doopceel, ze kleden zich bij de dokter niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk uit. Dat vind ik het meest waardevol, dat je als dokter in zo’n korte tijd een vertrouwelijke band kunt opbouwen met een medemens. Er is geen ander beroep in de wereld waarbij dat kan.”

Ook het Eindhovens Dagblad sprak met prof. dr. Nico Pijls over zijn afscheid van de polikliniek. Lees hier het artikel.