Wonderwoman Naomi schenkt haar motor aan het Catharina Onderzoeksfonds

Een jaar geleden overleed Naomi Kanters (1989-2021) op 31-jarige leeftijd aan de gevolgen van borstkanker. Twee jaar lang deelde ze in haar blogs lief en leed over haar leven met uitgezaaide borstkanker, zette ze zich in voor de patiëntenraad van het Catharina Ziekenhuis en was ze ambassadeur van het Catharina Onderzoeksfonds. Niet omdat ze zichzelf zielig vond, maar om anderen een hart onder de riem te steken. En ze wilde een aantal taboes doorbreken. Haar positieve energie en haar onbaatzuchtigheid hebben een onuitwisbare indruk gemaakt op velen. Tot op het laatste moment zat ze vol plannen en keek ze met opgeheven hoofd naar de toekomst. Zo was ze…

Naomi op haar ‘lief ding’.

Naomi wilde leven en ze wilde vooral niet dat de kanker haar leven bepaalde. De dood was voor Naomi altijd ver weg ondanks dat ‘venom’, zoals ze de kanker noemde in haar lichaam, beetje bij beetje terrein won. Ze wist elke keer de kracht te vinden om door te gaan. Ze vergeleek zichzelf met Wonderwoman, een personage uit de bekende DC Comics, droeg superheldensokken op de operatiekamer en deed haar roze ‘donut oorbellen’ in als ze naar het ziekenhuis kwam voor een spannende uitslag. Do not (donut) worry was haar lijfspreuk, altijd optimistisch en positief ingesteld.   Ze maakte prachtige reizen met haar man en genoot ervan les te geven aan ‘haar’ kleuters. Eind 2019 haalde ze haar motorrijbewijs en kreeg ze haar eigen motor en in 2018 zei ze ‘Ja’ tegen haar grote liefde.

Niet voor niks

Maar wat ze bovenal wilde, was dat haar ziekte niet voor niks was. Als ervaringsdeskundige zat ze in de patiëntenraad van het Catharina Kanker Instituut om zo haar ervaringen te gebruiken om de zorg voor patiënten binnen het ziekenhuis nog verder te verbeteren. Ook als ambassadeur van het Catharina Onderzoeksfonds gaf ze verschillende acties een flinke impuls om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar kanker. “Vanaf haar ziekenhuisbed heeft ze die laatste weken volgens mij iedereen in de familie en haar vriendenkring een trui ‘aangesmeerd’ van de truienactie ‘Eindhoven Samen Sterk’ van het Catharina Onderzoeksfonds”, lacht vader Tinus Kanters, “het fonds was belangrijk voor haar, een doel op zich om bij te dragen aan onderzoek en betere behandelingen voor toekomstige kankerpatiënten.”

Cheque voor Onderzoeksfonds

En die gedachte wil de familie van Naomi en beste vriendin en collega leerkracht Sabine Crouwel blijven uitdragen. Met de verkoop van haar motor (2750 euro) en handgemaakte ‘donut worry’ oorbellen (810 euro) door Sabine hebben ze een bedrag van 3560 euro geschonken aan het Catharina Onderzoeksfonds voor onderzoek naar borstkanker. “Het bedrag wat we hiermee hebben opgehaald, hoort hier thuis. Daar hebben we geen moment over getwijfeld”, benadrukt Tinus, “toen we wisten dat Naomi niet meer beter zou worden, is ze versneld lessen gaan nemen en hebben we een motor voor haar gekocht. Geen shopper maar een racer. ‘Ik wil niet zo pap, maar zo’, zei ze, doelend op het stuur. Dus werd het een sportieve tourmotor, een Kawasaki Versys 650, waar ze nog heel wat kilometertjes van heeft genoten. Even een rondje IJsselmeer of een uitgeleide van een vriend de stad uit. De motor was ‘haar lief ding’.” “Als het maar eventjes kon, pakte ze de motor”, glimlacht vriendin Sabine, “Zo kwam ze vaak tijdens de lockdown met de motor naar school, las ze haar kinderen voor de poort voor en verraste ze haar kleuters met een digitale yogales. Dit was zo’n juf die er een feestje van maakte. Dit was de juf die op de motor kwam, helemaal onder de tatoeages.”

Vader Tinus Kanters overhandigt de cheque aan de oncoloog van Naomi, Birgit Vriens.
Sabine Crouwel haalde 810 euro op met het maken van ‘donut’ worry sieraden.

Roze donut oorbellen

Ook Sabine heeft een ‘te gek plannetje’ doorgezet. “Naomi maakte van haar leven een feestje en had gevleugelde uitspraken. De ‘do not worry’ sieraden zijn hier een goed voorbeeld van. Dat was onze spreuk, gelinkt aan een donut, en een verwijzing naar de opening van de CT-scan. En Naomi maakte er dan van ‘do nut worry’. Gewoon even positief zijn met een donut! Ik heb haar op een bepaald moment roze donut oorbellen gegeven. En die droeg ze bij alle spannende momenten in het ziekenhuis. Voor de lol maakten we donuts met klei en hadden we wilde plannen om hier meer mee te doen. Dat is er helaas niet meer van gekomen. Na haar overlijden heb ik voor het hele team paarse donut oorbellen gemaakt. Die droegen we tijdens haar uitvaart. En daarna ben ik er mee doorgegaan, het gaf een positieve flow in een verdrietige tijd. En het gaf me een doel: geld ophalen voor onderzoek. Want net voordat ze stierf zei ze nog tegen me: ‘als je iets doet met de oorbellen, breng het geld dan waar het hoort te zijn. Hier dus!”

Roze ‘donut’ worry oorbellen.