Wyndaele: ‘Goed nieuws voor hele nucleair geneeskundige wereld’

Chipmachinefabrikant ASML uit Veldhoven heeft per toeval een ontdekking gedaan die van groot belang kan zijn voor de medische wereld. Er is een nieuwe manier ontdekt om de isotoop Molybdeen-99 te creëren. Die radioactieve stof (molybdeen-99) is onmisbaar in ziekenhuizen bij de diagnose van ernstige ziektes, zoals kanker, via scans.

Nucleair geneeskundige Dirk Wyndaele van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven zegt ronduit blij te zijn. “Toen ik het las dacht ik: wat een goed nieuws voor de hele nucleair geneeskundige wereld. Eindelijk is er uitzicht op een goede beschikbaarheid van molybdeen dankzij de nieuwe manier van produceren. Er is nu een aanbodmarkt. Er zijn in de wereld vier plekken waar molybdeen wordt gemaakt. Valt één reactor stil door onderhoud of defecten, dan is er onmiddellijk een tekort. Dat betekent dat de prijs dan omhoog gaat en het gevaar groot is dat je patiënten niet kunt helpen.”

Onderzoek

Wyndaele werkt onder meer voor het Catharina Kanker Instituut, waar dagelijks met nucleair materiaal onderzoek wordt gedaan. “Voor onderzoek naar bijvoorbeeld de uitzaaiingen van long-, borst- of prostaatkanker naar de botten is het onmisbaar. Wij doen dagelijks wel twintig keer per dag een dergelijk onderzoek. Ook op de afdeling hart- en vaatziekten wordt het materiaal veelvuldig gebruikt. Wij zijn dus een grote afnemer en zo zijn er nog heel wat meer ziekenhuizen.”

Lees het complete artikel in het Eindhovens Dagblad