‘Ziekenhuis is en blijft open voor patiënten die acute zorg nodig hebben’

Het Catharina Ziekenhuis ziet een toestroom van coronapatiënten. Maar ‘normale’ patiënten die ook acute zorg nodig hebben, blijven bijna allemaal weg. Zorgelijk, vindt spoedeisende hulp-arts Wendy Thijssen. “Want die patiënten komen pas veel later alsnog naar het ziekenhuis en dan zijn de klachten meestal verergerd.”

Het valt Thijssen op dat er minder patiënten met acute klachten zoals buikpijn of pijn op de borst naar het ziekenhuis komen. “Dat vind ik zorgelijk. Mensen moeten niet zieker worden dan ze al zijn.” Zij vermoedt dat patiënten wegblijven vanwege corona. “Maar als je pijn hebt of je denkt ‘dit is niet goed’, moet je gewoon contact met ons opnemen. Via de huisarts of via de huisartsenpost. Als je zorg nodig hebt, kunnen we die nog altijd bieden. Wees niet bang om te bellen en laat je niet door angst regeren.”

Het Catharina Ziekenhuis is ‘in control’ als het gaat om de opvang van patiënten met corona. “We zien iedere dag een toename, maar er zijn nog bedden vrij.”

Voorkomen

Eind vorige week deed traumachirurg Gust van Montfort een beroep op mensen om potentieel gevaarlijke acties te laten zitten. Thijssen daarover: “Hij gaf duidelijk aan dat je nu niet moet gaan motorcrossen of mountainbiken. Want dan is de kans aanwezig dat je valt en op de spoedeisende hulp terecht komt. Dat soort letsels moeten we voorkomen, want dat zorgt voor onnodige druk op het ziekenhuis. Maar acute zorg, zoals bij buikpijn of pijn in de borst is niet te voorkomen. Die mensen moeten weten dat ze in het ziekenhuis geholpen kunnen worden. Daar hebben we capaciteit voor.”

Patënten met kanker of hart- en vaatziekten

Ondanks dat planbare zorg op dit moment minder kan plaatsvinden, streeft het ziekenhuis ernaar om de zorg voor onze speerpunten, kanker en hart- en vaatziekten, zoveel mogelijk door te laten gaan. Alle patiënten worden binnen onze mogelijkheden zo snel mogelijk gezien en geholpen, ook nieuwe patiënten. Dit geldt voor onder andere polikliniekafspraken en operaties, chemotherapie, radiotherapie, dotterbehandelingen en behandeling van hartritmestoornissen.