Ziekenhuis uit, slimme sensor aan

Het draait in de designwereld niet alleen maar om mooi, strak of hip. Ontwerpers zijn steeds vaker probleemoplosser. Philips heeft een slimme pleister ontwikkeld waardoor patiënten sneller het ziekenhuis kunnen verlaten, maar wel door het ziekenhuis in de gaten worden gehouden. De Healthdot! Een slimme sensor die patiënten thuis kunnen dragen en het ziekenhuis bijna realtime op de hoogte houdt van hun gesteldheid. Elke vijf minuten stuurt de sensor de ademhalingsfrequentie, de hartslag, de activiteit en de lichaamshouding van de patiënt door aan het ziekenhuis.

In het Catharina Ziekenhuis wordt de Healthdot ingezet bij patiënten met een maagverkleining. Zij kunnen daardoor op de dag van hun operatie al naar huis. “Voor de verpleegkundige scheelt dit in de werkdruk. Voor patiënten thuis geeft de Healthdot henzelf en zorgverleners een veilig gevoel,” zegt anesthesioloog dr. Arthur Bouwman van het Catharina Ziekenhuis.

De Healthdot van Philips, die in het Catharina Ziekenhuis uitgebreid is getest.

Lees meer over de Healthdot op de website ED.nl

Chirurg dr. Simon Nienhuijs tijdens een maagverkleinging in het Catharina Ziekenhuis.

Eerder volgde een verslaggever van het ED ook al patiënt Jan Kers, die na zijn maagoperatie ’s avonds veilig naar huis kon. Lees zijn verhaal hier