Zo ziet de zorg van morgen eruit in het Catharina Ziekenhuis
Hoe maken digitale innovaties onze zorg slimmer, veiliger en toegankelijker? Hoe ziet het ziekenhuisbed van de toekomst eruit? Wat staat er de komende jaren te gebeuren op het gebied van digitalisering? En hoe gaat dat patiënten en medewerkers van het ziekenhuis helpen? In het Catharina Ziekenhuis konden medewerkers op die vragen antwoord krijgen. Tijdens het evenement Bits & Bites was de zorg van morgen letterlijk te zien én te beleven.
“We hebben het vaak over wat er allemaal aankomt, maar vandaag kunnen collega’s technologieën zelf zien, uitproberen en voelen hoe ze in het werkproces passen”, zegt
Ilse-Marita Smeulders, Chief Nursing Information Officer en voorzitter van het Verpleegkundig Stafbestuur.
“Neem bijvoorbeeld het nieuwe oproepsysteem voor verpleegkundigen. Al jarenlang is er één knop om een verpleegkundige op te roepen. Met een tablet aan het bed kan de patiënt zelf aangeven waarvoor hij/zij iemand nodig heeft. Dat helpt de patiënt, want zo kan de juiste zorgverlener komen om de patiënt te helpen.
De toekomst is nu
Wat deze dag zichtbaar werd, is dat veel innovaties geen verre toekomstmuziek meer zijn. Of het nu gaat om digitale afspraken, slimme automatisering of videovoorlichting: het wordt de komende jaren standaard in de zorgpraktijk. Zoals Smeulders benadrukt: “We laten niet alleen zien wat kán, maar vooral wat er al ís en hoe we dat samen beter maken.”
Dat die ontwikkelingen zichtbaar en tastbaar waren voor zorgmedewerkers, leverde ook goede gesprekken op. “Je ziet de betrokkenheid bij de collega’s die ermee moeten gaan werken. We krijgen volop tips van de mensen die er uiteindelijk mee moeten gaan werken. Dat is cruciaal om het in de praktijk te gaan gebruiken”, zegt Smeulders.
We krijgen volop tips van de mensen die er uiteindelijk mee moeten gaan werken. Dat is cruciaal om het in de praktijk te gaan gebruiken.
Die betrokkenheid is essentieel, vult Laurence van Warmerdam, Chief Medical Information Officer en internist-oncoloog, aan. “We willen niet vernieuwen om het vernieuwen. We digitaliseren om het werk makkelijker en patiëntvriendelijker te maken. De werkdruk stijgt de komende jaren en we hebben minder handen aan het bed. Juist daarom moeten we slimmer werken.”
Fundamentele veranderingen
“Drie jaar geleden stonden we hier ook met een vergelijkbaar evenement”, zegt Smeulders. “Toen lieten we vooral zien hoe je het bestaande systeem beter en efficiënter kon gebruiken. Nu presenteren we echt nieuwe technologie en toepassingen die de zorg fundamenteel verandert. Van een tablet aan bed waarmee patiënten zelf verzoeken kunnen doorgeven tot een systeem dat slimmer alarmeert zonder storende piepjes voor patiënten.”
Buiten de eigen medewerkers waren er ook zorgpartners uit de regio te gast. Van Warmerdam: “Andere ziekenhuizen zijn nieuwsgierig hoe wij dit aanpakken. We leren van elkaar, want in alle ziekenhuizen zijn deze ontwikkelingen ook volop gaande. Uiteraard volgen wij dat met grote interesse, want alleen door samen te werken in de regio houden we de zorg toegankelijk.”
Van huiskamer tot regioBezoekers konden op vijf themapleinen kennismaken met de digitale zorg van de toekomst. |