Zorg op afstand: Virtual Fracture Care

Al decennialang keren bijna alle patiënten met een fractuur terug naar de polikliniek. Uit Nederlands onderzoek blijkt echter dat controle-afspraken voor patiënten met bepaalde fracturen geen meerwaarde hebben ten opzichte van het herstel. Uit het buitenland komen dezelfde signalen. Patiënten niet meer op een polikliniek terug laten komen, betekent winst op meerdere vlakken. Ten eerste is dit patiëntvriendelijker en besparen we hen onnodige ziekenhuisbezoeken. Ook brengt het de zorgkosten omlaag. Ten slotte leidt het ook tot reductie van bepaalde wachtlijsten, omdat medewerkers op andere plekken kunnen worden ingezet.

Virtual Fracture Care start op 19 juli
Het niet terug laten komen van patiënten met fracturen waarbij controle-afspraken geen meerwaarde hebben, gebeurt al in meerdere Santeon-ziekenhuizen. Vanaf 19 juli start ook het Catharina Ziekenhuis met dit project, genaamd Virtual Fracture Care. Vanaf dan worden patiënten voorzien van alle benodigde informatie over het hersteltraject door middel van de gratis Virtual Fracture Care app. Ook ontvangen zij informatie op papier. Ze komen hierna in principe niet meer terug op de polikliniek. Uiteraard kan de patiënt bij alarmsymptomen of vragen laagdrempelig contact opnemen met de breuklijn, die door ons, in het kader van dit project is opgezet. Indien nodig maken we een poliklinische afspraak met de patiënt.

De ervaring van andere ziekenhuizen leert dat er geen verschuiving plaatsvindt van zorg naar de eerste lijn. Wij monitoren dit tijdens de implementatiefase, onder meer door middel van een vragenlijst.

Over de Virtual Fracture Care app
De app geeft informatie over het letsel, normaal hersteltraject, behandelplan, instructies en oefenfilmpjes. De app is voor iedereen gratis te downloaden in de App Store en via Google Play.

Meer informatie
Binnenkort ontvangt u een brief met uitgebreidere informatie. Neem voor vragen of opmerkingen contact op met Emile Honings, arts-assistent SEH en projectcoördinator VFC: emile.honings@catharinaziekenhuis.nl. Heeft u interesse in de ervaringen van het OLVG? Bekijk dan dit artikel: Geerdink, T, et al. Direct ontslag vanaf de SEH voor patiënten met simpele en stabiele letsels. NED TIJDSCHR GENEESKD, 2020;164:D4604.