Aantal nieuwe kankerpatiënten in onze provincie gedaald door coronacrisis

Voor het eerst in dertig jaar is het aantal kankerdiagnoses afgenomen. In onze provincie was de daling nog groter dan in de rest van het land. Vorig jaar kregen 16.900 mensen in Brabant de diagnose kanker. Duizend minder dan het jaar ervoor. Een daling van 5 procent.

Landelijk gaat het om 3,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Kankerregistratie, die Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) jaarlijks bekend maakt. “Door corona zijn de bevolkingsonderzoeken borstkanker en darmkanker stilgelegd. Bovendien durfden vooral tijdens de eerste golf veel mensen niet met klachten naar de huisarts en het ziekenhuis te gaan”, zegt oncologisch-chirurg prof. dr. Ignace de Hingh van het Catharina Kanker Instituut.

Prof. dr. Ignace de Hingh over daling aantal nieuwe kankerpatiënten door corona.

De Hingh geeft wel aan dat de scherpe daling in het voorjaar later in het jaar wel enigszins is goed gemaakt. “Tijdens de tweede golf hebben we juist meer mensen behandeld. Toen hebben we wel een inhaalslag gemaakt. Maar over het hele jaar gezien is er helaas toch een daling in het aantal diagnoses.”

Vergrijzing

De Hingh:  “De trend van de afgelopen dertig jaar is dat elk jaar meer mensen kanker krijgen. Dat komt door de vergrijzing, de mensen worden ouder. Dit jaar is er een trendbreuk, dat geheel is toe te schrijven aan corona.”

Toch is er volgens hem geen reden tot paniek. “Mensen moeten zeker niet het gevoel hebben dat ze gevaar lopen, want het gaat om kankersoorten die in een vroeg stadium gescreend worden. Die zijn dus vaak nog goed te behandelen. Duizend minder diagnoses wil nog niet zeggen dat er duizend mensen ernstige gevolgen ondervinden. Maar er zullen helaas wel individuele gevallen zijn die schade hebben opgelopen doordat de coronacrisis er tussendoor kwam. Dat gaan we de komende jaren goed in de gaten houden.”

Huidkanker

Huidkanker is nog altijd de meest voorkomende kankersoort in Brabant. Gevolgd door longkanker en borstkanker. “Borstkanker is door het stopzetten van de screening een plek gedaald. Als je kijkt naar de nummer één en twee dan gaat dat om gedrag. Huidkanker krijg je door te zonnebaden en zonnebanken en longkanker in de meeste gevallen door roken. Het zou mooi zijn als we jongeren weg kunnen houden van de sigaretten en dat we verstandiger met de zon omgaan. Dan kunnen op termijn de cijfers echt dalen, niet door corona, maar door ons eigen gedrag,.”

Tenslotte roept De Hingh mensen die klachten hebben om toch zo snel mogelijk naar de huisarts te stappen. “Schroom niet, ga met klachten naar je huisarts.”