Alle zorg voor kanker onder één dak

In het Catharina Kanker Instituut is alle zorg voor patiënten met kanker gebundeld én wordt veel onderzoek gedaan naar nieuwe, betere en veiligere behandelmethoden. Een belangrijk onderdeel van het Catharina Kanker Instituut is de eigen afdeling Radiotherapie.

Radiotherapie Catharina Ziekenhuis

Lang niet alle ziekenhuizen hebben een eigen afdeling Radiotherapie waar patiënten bestraald worden. Het Catharina Kanker Instituut heeft dit wel wat betekent dat patiënten die in het Catharina Kanker Instituut onder behandeling zijn, gewoon in hetzelfde ziekenhuis bestraald kunnen worden. Bovendien kan er gemakkelijk overleg plaats vinden met alle behandelaars. De afdeling Radiotherapie vervult daarnaast een belangrijke regionale functie. Van de circa 3500 patiënten die er jaarlijks worden bestraald, is tachtig procent afkomstig van andere ziekenhuizen.

Consulent

Het IKNL (het Integraal Kankercentrum Nederland) heeft de afdeling Radiotherapie van het Catharina Ziekenhuis aangesteld als consulent: de radiotherapeuten adviseren diverse ziekenhuizen in de regio. Ook hebben zij wekelijks spreekuur in een aantal ziekenhuizen die voor radiotherapie verwijzen naar het Catharina Ziekenhuis. De afdeling Radiotherapie van het Catharina Kanker Instituut behoort volgens patiënten tot de top drie van Nederland (uitslag CQI). Met name de deskundigheid van het personeel en de omgang met de laboranten worden zeer hoog gewaardeerd. Ook het feit dat patiënten steeds met dezelfde radiotherapeut te maken krijgen en inspraak hebben op het tijdstip van de bestralingsbehandelingen, wordt als bijzonder prettig ervaren.