Bevolkingsonderzoek darmkanker: ‘Voortijdige sterfte kan voorkomen worden’

Video Bevolkingsonderzoek darm- kanker in het Catharina Ziekenhuis

Eén op de twintig mensen krijgt darmkanker. De ziekte begint meestal als een poliep, een uitstulping aan de binnenkant van de dikke darm, die uitgroeit tot een kwaadaardige tumor. Als darmkanker vroeg wordt ontdekt, is de kans op genezing groter en de behandeling minder zwaar. De verwachting is dat het bevolkingsonderzoek – dat in januari 2014 is begonnen – op langere termijn jaarlijks 2400 sterfgevallen aan darmkanker helpt te voorkomen.

Het bevolkingsonderzoek darmkanker gaat tussen 2014 en 2019 geleidelijk van start. Alle mensen tussen de 55 en 75 jaar worden in die periode via een brief gevraagd mee te doen aan het nationaal bevolkingsonderzoek darmkanker door een monster van de ontlasting op te sturen. “We zoeken dan naar microscopisch kleine bloeddeeltjes”, zegt maag-, darm- en leverarts dr. Pieter Friederich van het Catharina Ziekenhuis. “Dat kan duiden op de aanwezigheid van darmpoliepen. Over het algemeen kleine uitsteeksels in de darmen.”

Is er bloed in de ontlasting gevonden, dan betekent dat niet zonder meer dat er kanker is gevonden. Het bloed kan ook afkomstig zijn van poliepen of aambeien. Om uitsluitsel te krijgen is een inwendig darmonderzoek nodig, ofwel een coloscopie. Sommige poliepen kunnen zich namelijk op den duur ontwikkelen tot darmkanker. “Een langzaam en vaak onopgemerkt proces”, aldus Friederich. “Vroegtijdige ontdekking kan daarom een hoop ellende besparen.”

Opnieuw op examen

Maag-, darm- en leverartsen (MDL-artsen) die meedoen aan het bevolkingsonderzoek darmkanker moeten aan zeer strenge criteria voldoen. MDL-arts dr. Pieter Friederich: “Samen met mijn collega’s van het Catharina Ziekenhuis ben ik opnieuw op examen geweest. De kwaliteit en de opbrengst van het onderzoek moeten optimaal zijn en de risico’s en de belasting voor de patiënt zo laag mogelijk. Wij voldoen aan alle eisen. Sterfte kan ik niet voorkomen, wel voortijdige sterfte, en daar zet ik me graag voor in.”

Opkomstcijfers positief

De eerste opkomstcijfers (juli 2014) van het bevolkingsonderzoek naar darmkanker lijken positief. Meer mensen dan verwacht geven gehoor aan de oproep om mee te doen aan het onderzoek. De verwachting was dat zestig procent een ontlastingsmonster voor het bevolkingsonderzoek zou sturen, het percentage komt uit tussen de zestig en zeventig procent. Opvallend is ook dat meer mensen opgeroepen worden om naar het ziekenhuis te komen voor verder onderzoek.

“We vinden meer afwijkingen dan vooraf voorspeld”, zegt Friederich. “Dat komt waarschijnlijk omdat de groep die nu uitgenodigd is 75-jarigen zijn. Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op darmkanker. Dat getal kan dus nog zakken als ook de jongere categorieën worden uitgenodigd.”

Afspraken op de afdeling Endoscopie voor een inwendig darmonderzoek (coloscopie) vinden plaats na verwijzing van uw (huis)arts. Voor vragen kunt u bellen met 040 – 239 87 85.