Borstkanker: ‘In een paar minuten bestraald’

Veelvuldige, belastende bestralingen na een operatie zijn voor een kleine groep borstkankerpatiënten voortaan overbodig. Door IORT: een eenmalige bestraling in de borst, tijdens de operatie.

IORT staat voor Intra Operatieve Radiotherapie. Bij deze behandeling krijgt de patiënt die in aanmerking komt, radiotherapie (bestraling) tijdens de operatie. De IORT-techniek is een effectieve behandeling waarbij gezond omliggend weefsel volledig wordt gespaard. De operatie duurt slechts 1,5 uur en de patiënt kan dezelfde dag nog naar huis.

Op dit moment is de standaardbehandeling voor de borstkankerpatiënt een operatie en daarna een bestralingstraject: tijdens de operatie wordt de tumor verwijderd en daarna wordt de gehele borst 3 tot 5 weken 5 dagen in de week een klein beetje bestraald. Dit is een hele goede behandeling met een lage kans op terugkeer van de tumor. Maar, het heeft bijwerkingen. Veel patiënten ervaren in meer of mindere mate pijnklachten, huidveranderingen en/of bindweefselvorming.

Het magazine Kracht van de KWF interviewde oncologisch chirurg Yvonne van Riet van het Catharina Ziekenhuis en Dideke van Rhee, bij wie in 2011 voor de tweede keer borstkanker werd vastgesteld.