Catharina Ziekenhuis en Philips verlagen weer dosis röntgenstralen

Philips en cardiologen van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven zijn erin geslaagd om de dosis röntgenstraling die vrijkomt bij behandeling van hartritmestoornissen ongeveer te halveren. De vrij nieuwe technologie Allura Clarity van Philips is verbeterd. Dat wijst klinisch wetenschappelijk onderzoek uit van het Hartcentrum van het Catharina Ziekenhuis.

Cardioloog Lukas Dekker van het Catharina Ziekenhuis vindt de doorbraak belangrijk. “We schuiven onze grenzen op. Nu kunnen we katheterbehandelingen verrichten die we vijf jaar geleden nog niet konden uitvoeren. Voor ons zijn zulke behandelingen niet echt gemakkelijker geworden, maar feit is dat ze voor de patiënt veiliger zijn geworden. Er doen zich bijna geen complicaties meer voor.”

In totaal lijden op dit moment in Nederland meer dan 250.000 mensen aan hartritmestoornissen, zoals boezemfibrilleren. Door de vergrijzing zal het aantal patienten de komende decennia verdubbelen. Met jaarlijks 1100 behandelingen is het behandelcentrum Boezemfibrilleren van het Catharina Ziekenhuis het grootste centrum van Nederland.

Het Eindhovens Dagblad interviewde cardioloog Lukas Dekker over het verlagen van de dosis röntgenstraling tijdens de behandeling van hartritmestoornissen.