Catharina Ziekenhuis neemt nieuwste generatie PET/CT-scanner in gebruik

Eindhoven, maandag 15 juni – Het Catharina Ziekenhuis heeft maandag een nieuwe PET/CT-scanner in gebruik genomen, die kankercellen nog eerder kan opsporen. “Het is nu mogelijk om kankerhaarden tot drie millimeter te ontdekken en precies vast te leggen,” aldus nucleair geneeskundige Dirk Wyndaele van het Catharina Ziekenhuis. Het ziekenhuis is het eerste ziekenhuis in Nederland die deze nieuwste generatie PET/CT-scanner van GE Healthcare in gebruik neemt.

De PET/CT-scanner  wordt onder meer ingezet bij patiënten bij wie vermoed wordt dat zij kanker hebben. Bij patiënten waar eerder al kanker is vastgesteld, kan met behulp van de PET/CT-technologie worden onderzocht of chemotherapie en/of radiotherapie (bestraling) effect hebben gehad. “In ruim een derde van de gevallen beïnvloedt een PET/CT-scan de therapie die een patiënt met kanker krijgt”, aldus Wyndaele. Als voorbeeld noemt hij een patiënt bij wie tijdens de scan meer uitzaaiingen werden gevonden dan gedacht. “Die patiënt was gebaat bij chemotherapie en werd daardoor een zware operatie bespaard.”

PET/CT-scanner Catarina Ziekenhuis

Zeer nauwkeurig

De combinatie van een CT-scan en een PET-scan in één apparaat heeft vele voordelen. Een CT-scanner geeft via röntgenstraling een gedetailleerd beeld van het inwendige gedeelte van de patiënt. Een PET-scan geeft juist een beeld van de stofwisseling van lichaamscellen. Met name kankercellen hebben altijd een afwijkende stofwisseling. Dankzij deze combinatie kan zowel de aard als de plaats van de afwijking zeer nauwkeurig worden vastgesteld.

Vroegtijdige opsporing prostaatkanker

Met GE Healthcare is overeengekomen dat technologische innovaties aan deze PET/CT-scanner als eerste binnen de Benelux worden getest in het Catharina Ziekenhuis. Samen met GE Healthcare en de Europese vereniging voor Radiotherapie gaat het ziekenhuis onderzoeken of het bestralen van patiënten met longkanker verder verfijnd kan worden met behulp van de PET/CT-scanner. En met het Radboudumc in Nijmegen zal worden onderzocht of vroegtijdige opsporing van prostaatkanker mogelijk is.