Catharina Ziekenhuis start studie naar gebruik chemotherapie bij uitgezaaide dikkedarmkanker

Het Catharina Ziekenhuis is een omvangrijke wetenschappelijk studie gestart om een doorbraak te forceren in de behandeling van uitgezaaide dikkedarmkanker. Patiënten met uitgezaaide dikkedarmkanker – ook wel buikvlieskanker genoemd – worden op dit moment wereldwijd wisselend behandeld. In sommige landen krijgen patiënten voor of na de operatie chemotherapie, in andere landen is het gebruikelijk om voor én na de operatie chemotherapie te geven. Nederlandse artsen zijn vorig jaar juist gestopt met het geven van chemotherapie bij patiënten met buikvlieskanker, omdat wetenschappelijk bewijs over het nut van chemotherapie voor en na de operatie ontbreekt en de behandeling zwaar is.

In de zogenoemde Cairo-6-studie wordt in Nederland, onder leiding van oncologisch-chirurg dr. Ignace de Hingh van het Catharina Ziekenhuis, uitgezocht of en zoja: welke patiënten baat hebben bij chemotherapie. De komende zes jaar worden in totaal 358 Nederlandse patiënten met buikvlieskanker intensief gevolgd. De ene helft krijgt voor en na de operatie chemotherapie, de andere helft ondergaat alleen de operatie.

HIPEC-operatie Catharina Ziekenhuis

Kwaliteit van leven

Wereldwijd durven veel artsen de chemotherapie niet achterwege te laten omdat ze denken dat ze daarmee de patiënt een kans op genezing onthouden. “Dat alles onder het mom: baat het niet, dan schaadt het niet. Maar de wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt”, aldus De Hingh. In de praktijk heeft hij gemerkt dat chemotherapie voor een patiënt met buikvlieskanker heel belastend is. “De zogenoemde HIPEC-operatie* is al een heel grote operatie.  Extra chemotherapie drie maanden ervoor en zes maanden erna maken de behandeling nog zwaarder. Die keuze maak je niet zomaar. Zo’n behandeling heeft invloed op de kwaliteit van leven en kan voor complicaties zorgen.”

De laatste jaren is grote vooruitgang geboekt in de overlevingskansen van patiënten met buikvlieskanker. De intensieve chirurgische behandeling verlengt de gemiddelde overleving van een patiënt met buikvlieskanker van 6 naar 36 maanden. “Ik hoop dat we na deze studie in staat zijn om de gemiddelde overleving verder op te voeren. We weten dan in ieder geval of chemotherapie daaraan kan bijdragen. Bovendien kunnen we met de opgedane kennis beter patiënten selecteren die baat hebben bij de intensieve behandeling. Mogelijk kunnen we dan ook voorkomen dat patiënten een heel grote operatie ondergaan waar ze achteraf niets aan hebben gehad”, aldus De Hingh.

Subsidie KWF Kankerbestrijding

Aan het onderzoek doen alle negen HIPEC-centra in Nederland mee. Het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) is nauw betrokken bij het onderzoek. KWF Kankerbestrijding ondersteunt het onderzoek met een subsidie van ruim € 600.000. Jaarlijks krijgen duizenden patiënten in Nederland de diagnose ‘kanker met uitzaaiingen in het buikvlies’. Daarvan ondergaan er zo’n 400  per jaar een HIPEC-behandeling.

* Tijdens een HIPEC-operatie halen chirurgen eerst alle zichtbare tumoren in de buikholte weg. Daarna wordt tijdens diezelfde operatie de buikholte gespoeld met verwarmde chemotherapie.