Catharina Ziekenhuis wint Zinnige Zorg Award 2019

Het Catharina Ziekenhuis heeft dinsdag de Zinnige Zorg Award 2019 gewonnen. Het ziekenhuis was – samen met acht andere initiatieven – genomineerd voor het project Care4Stoma. Met het geldbedrag van € 10.000 wordt het zorgprogramma verder ontwikkeld in het voordeel van de stomadrager. Want als je op de hoogte bent van hoe je voor jezelf én je stoma moet zorgen, functioneer je sneller zelfstandig.

Het Catharina Ziekenhuis is er samen met medisch speciaalzaak MediReva in geslaagd om 9 van de 10 patiënten met een stoma zonder thuiszorg veilig naar huis te laten gaan. Een jaar geleden ging nog maar 1 op de 10 patiënten zonder thuiszorg naar huis. “Een omslag in denken, bij zowel de patiënt als de zorgverleners”, aldus chirurg dr. Johanne Bloemen van het Catharina Ziekenhuis over het project Care4Stoma, “ik ben ontzettend trots op het hele team, alle verpleegkundigen en stomaverpleegkundigen. Ze hebben er zo hard voor gewerkt.”

Informeren en motiveren

In het Catharina Ziekenhuis worden patiënten die een stoma krijgen al vóór de operatie uitgebreid geïnformeerd en gemotiveerd door stomaverpleegkundigen. Patiënten oefenen dan ook al met een nepstoma. Vanaf de dag na de operatie worden patiënten dagelijks intensief begeleid door de verpleegkundigen van de afdeling, de stomaverpleegkundigen en de chirurgen om het stomamateriaal zelf aan te brengen, te legen, te knippen en te vervangen.

Alleen maar voordelen

Bloemen: “Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van leven met deze nieuwe aanpak verbetert. Patiënten liggen korter in het ziekenhuis en thuisgekomen hebben ze een hogere zelfredzaamheid; ze zijn niet afhankelijk van een thuiszorgverpleegkundige die elke dag langskomt om de stoma te verzorgen. Bovendien hebben patiënten minder lekkages en andere stomaproblemen. Logisch, want de patiënt weet zelf wat het beste voor hem of haar werkt.”

Financiële impact

In tijden waarin thuiszorg schaarse zorg is, is dit project van grote toegevoegde waarde voor zowel de patiënt als zorgverleners en heeft dit een grote financiële impact. Zorgverzekeraar VGZ heeft berekend dat deze aanpak landelijk 12,8 miljoen euro* zou kunnen besparen.

Grote speler

Het Catharina Ziekenhuis is voor zorgverzekeraar VGZ een grote speler als het gaat om stomazorg. Het ziekenhuis is landelijk een belangrijk verwijscentrum voor (complexe) darmkanker. Per jaar krijgen meer dan 250 patiënten in het Catharina Ziekenhuis een stoma. MediReva is een medisch speciaalzaak en in Nederland een van de grootste leveranciers van hulpmiddelen en verzorgingsmaterialen op het gebied van stomazorg.

Top 3

Het Albert Schweitzer Ziekenhuis met het initiatief ‘Zorg aan huis voor patient met kanker’ sleepte de zilveren award in de wacht. De bronzen award was voor het Radboudumc met het initiatief ‘Geen algehele narcose meer nodig voor angstige patienten’. Mede namens de medewerkers van het Catharina Kanker Instituut bedankt voor het stemmen!

*Berekening besparing: Per jaar krijgen 7.300 (bronregistratie VGZ)  patiënten een (permanent of tijdelijk) stoma. Patiënten met een stoma krijgen na ontslag gemiddeld 39 uur thuiszorg. Dat kost volgens zorgverzekeraar VGZ gemiddeld 2.200 euro per patiënt. Door de nieuwe werkwijze slaagt het Catharina Ziekenhuis er in om 90 procent van de patiënten zonder thuiszorg naar huis te laten gaan. Dat was in de oude situatie 10 procent; een verbetering van 80 procent. Als de werkwijze van het Catharina Ziekenhuis landelijk wordt doorgevoerd kan 12.848.000 euro bespaard worden; (0,8 (80 procent verbetering)x 7300 patiënten x 2200 (gemiddelde kosten thuiszorg stomapatiënt)).

Bron: VGZ