De kracht van regionale netwerken voor verbetering van patiëntwaarde

Waardegedreven zorg zet de patiënt centraal en organisaties volgen daarin. Niet andersom. Die les hebben ziekenhuizen, huisartsen, thuiszorgorganisaties, de ambulancedienst en de trombosedienst goed in hun oren geknoopt bij het vormen van het Nederlands Hart Netwerk (NHN) in Zuid-Oost Brabant. De succesvolle samenwerking heeft de grenzen van haar groei bijna bereikt, de ontwikkeling vindt nu vooral plaats in verdieping. Zo zorgt netwerkvorming voor continue verbetering van patiëntwaarde, zeggen Geranne Engwirda en Lukas Dekker.

“Het is misschien niet zo sexy wat we doen. We zijn geen pil aan het uitvinden die alle hartklachten in één keer oplost, maar we zijn op de achtergrond de processen aan het verbeteren waardoor de patiëntwaarde uiteindelijk beter wordt”, zegt Lukas Dekker, cardioloog-elektrofysioloog in het Catharina Ziekenhuis en professor Technology for outcome-driven cardiac care aan de TU Eindhoven. Dekker is een van de oprichters van het NHN.

Het lijkt logisch dat professionals uit de eerste, tweede en derde lijn gaan samenwerken om de patiëntenzorg met hulp van  uitkomstindicatoren steeds beter te maken. Maar de succesvolle samenwerking binnen het NHN is uniek in de wereld. “De sleutel ligt in het vertrouwen in elkaar en het doordrongen zijn van het gezamenlijk belang”, zegt Geranne Engwirda, lid raad van bestuur van het Catharina Ziekenhuis. “Het ‘smeermiddel’ is waardegedreven zorg, of value based healthcare, en afgeleiden daarvan.”

Verder lezen? Ga naar Qruxx.nl.

Het verhaal over NHN is het eerste artikel in een serie van drie over waardegedreven zorg in het hartcentrum van het Catharina Ziekenhuis. Qruxx, het kennisplatform over waardegedreven zorg van de redactie van Skipr en Zorgvisie interviewde Engwirda en Dekker over NHN. Hier lees je hun hele verhaal.

Linnean, het Catharina Ziekenhuis en Qruxx organiseren op 10 september een online werkbezoek aan het Catharina Ziekenhuis. Het thema is ‘Waardegedreven zorg als medicijn voor het zorgsysteem’. Geranne Engwirda en Lukas Dekker zullen tijdens het werkbezoek in gesprek gaan met Simon Broersma, hoofdredacteur van Qruxx. Aanmelden is gratis en kan hier.

Webinar waardegedreven zorg Catharina Ziekenhuis

Het programma ziet er alsvolgt uit:

19.00-19.30 uur: Meten en verbeteren van uitkomsten: inclusief concrete voorbeelden van verbetering van uitkomsten van zorg. Met cardiologen dr. Tim Simmers en dr. Pim Tonino en met directeur cooperatie Catharina Hartcentrum dr. Dennis van Veghel.

19.30-20.00 uur: Netwerkorganisatie van de 1e, 2e, 3e lijn gericht op het verbeteren van patiëntwaarde, inclusief eerste resultaten. Met Geranne Engwirda, Raad van Bestuur Catharina Ziekenhuis, cardioloog prof. dr. Lukas Dekker en cardioloog Luc Theunissen, voorzitter van Nederlands Hart Netwerk en cardioloog in het MáximaMC.

20.00-20.30 uur: Introductie van waardegedreven zorginkoopmoddelen: praktijkervaringen en vervolgstappen. Met Anja Lenssen, medisch adviseur CZ, cardioloog prof. dr. Lukas Dekker en Dennis van Veghel, directeur cooperatie Catharina Hartcentrum.

De avond wordt gehost door Simon Broersma, hoofdredacteur van Zorgvisie, Skipr en Qruxx, het journalistieke platform rondom VBHC.

Tijdens de webinar is het mogelijk om digitaal vragen te stellen aan de tafelgasten.

Aanmelden kan via catharinaziekenhuis.nl/vbhc.