‘Doe inzichten op en doe daar iets mee’

Inzicht is de basis voor zorgverbeteringen. Dat is in het kort gezegd hoe het Catharina Hartcentrum praktische invulling geeft aan waardegedreven zorg en waardoor het nu een van de voorlopers in value based healthcare is.

Als het gaat om value based healtcare, dan lijkt iedereen te weten wat het is, maar iedereen geeft er toch weer een andere invulling aan, constateert Tim Simmers, cardioloog en voorzitter van het Catharina Hartcentrum in Eindhoven. “Belangrijk is dat het nooit een bezuinigingsvehikel mag worden, de ‘raison d’être’ van value based healthcare is waarde voor de patiënt. Die wordt bepaald door de uitkomsten die van belang zijn en de kosten die worden gemaakt om dat te bereiken. Dus daarin moet je inzicht hebben.” Eigenlijk is dat de reden waarom het Catharina Hartcentrum sinds 2012 werkt aan het transparant maken van de zorg door het meten en verbeteren van uitkomsten.

Meten

‘Je kunt alleen beïnvloeden als je inzicht hebt’, het is niet alleen het motto voor Simmers, het is ook de leidraad voor de Commissie Kwaliteit binnen het Catharina Hartcentrum. Daarin zijn alle ‘bloedgroepen’ vertegenwoordigd, zoals onder andere interventiecardiologen, elektrofysiologen, chirurgen en onderzoekers, om samen te komen tot zo goed mogelijke uitkomstresultaten. Dat betekent: meten wat er gebeurt en de resultaten volgen en spiegelen aan eigen historische data en aan landelijke data – zoals die van de Nederlandse Hartregistratie (NHR).

Verder lezen? Ga naar Qruxx.nl.

Het verhaal van Tim Simmers is het laatste artikel in een serie van drie over waardegedreven zorg in het hartcentrum van het Catharina Ziekenhuis. Qruxx, het kennisplatform over waardegedreven zorg van de redactie van Skipr en Zorgvisie interviewde eerder Geranne Engwirda en Lukas Dekker over NHN. Hier lees je hun hele verhaal. Anja Lenssen, medisch adviseur bij CZ en Dennis van Veghel, manager van  de cardiologen en cardiochirurgen in het Catharina Ziekenhuis praten over een unieke samenwerking die kwaliteitsverbetering in hartzorg oplevert. Hun verhaal lees je hier.

Linnean, het Catharina Ziekenhuis en Qruxx organiseren op 10 september een online werkbezoek aan het Catharina Ziekenhuis. Het thema is ‘Waardegedreven zorg als medicijn voor het zorgsysteem’. Tim Simmers zal tijdens het werkbezoek in gesprek gaan met Simon Broersma, hoofdredacteur van Qruxx. Aanmelden is gratis en kan hier.