Doorbraak in medicatieveiligheid bij hartinfarct

Brabantse patiënten krijgen voortaan overal dezelfde medicatie bij een hartinfarct. Dit vergroot de medicatieveiligheid. Het is uniek dat elf Brabantse ziekenhuizen de handen ineen hebben geslagen om de zorg voor de patiënt met een hartinfarct te verbeteren.

Om medicatiefouten te voorkomen, kiezen de elf ziekenhuizen voor één geneesmiddel in heel Noord-Brabant. Voortaan wordt het evidence-based medicijn Ticagrelor gebruikt. “Eenduidige medicatie verbetert de kwaliteit van zorg voor patiënten die een hartinfarct hebben gehad,” vertelt interventiecardioloog Pim Tonino van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Hij is tevens voorzitter van een werkgroep van Netwerk Acute Zorg Brabant die deze samenwerking in gang heeft gezet.

Acute fase
Voorheen kregen Brabantse patiënten in de acute fase van een hartinfarct verschillende medicijnen toegediend. Een voorbeeld: de Regionale Ambulance Voorziening verstrekte na het ECG in de ambulance medicatie aan een patiënt. Grote kans dat het ziekenhuis waar de patiënt naartoe gebracht werd, andere medicatie gebruikte. “Dit was geen wenselijke situatie omdat het medicatiefouten in de hand werkte die met het gebruik van één middel voorkomen kunnen worden,” aldus Tonino.

Het is in Nederland nog niet eerder voorgekomen dat elf ziekenhuizen voor deze patiënten de handen ineen hebben geslagen. De elf deelnemende ziekenhuizen zijn: Jeroen Bosch Ziekenhuis, St. Anna Ziekenhuis, St. Elisabeth Ziekenhuis, Lievensberg Ziekenhuis, Amphia Ziekenhuis, Franciscus Ziekenhuis, TweeSteden ziekenhuis, Catharina Ziekenhuis, Maxima Medisch Centrum en Ziekenhuis Bernhoven.

Netwerk Acute Zorg Brabant
De werkgroep Acuut Myocard Infarct, die voor deze mijlpaal gezorgd heeft, werkt nauw samen met Netwerk Acute Zorg Brabant, dat gevestigd is in het St. Elisabeth Ziekenhuis. Dit netwerk heeft een regiefunctie in de regionale acute zorg. Het werkt samen met zorginstellingen en professionals aan het verbeteren van de opvang en behandeling van de patiënt met een acute zorgvraag.