Eindhovens Dagblad: Regio ‘hotspot’ kankerresearch

Al ruim vijfitg jaar worden door het Integraal Kankercentrum Zuid (IKZ) gegevens over kankerbestrijding verzameld uit alle ziekenhuizen in het zuidelijke deel van Nederland, waaronder het Catharina Ziekenhuis. Het IKZ beheert een van de grootst databanken ter wereld op het gebied van behandeling van kanker.

De databerg van het IKZ is vooral een goudmijn voor onderzoekers. In 2013 vonden maar liefs 108 wetenschappelijke publicaties op het gebied van kankeronderzoek hun weg naar de internationale medische vakpers. In veel gevallen ging dat om pomotie-onderzoek. Het Catharina Ziekenhuis spant daarmee de kroon.

In januari 2014 promoveerde oncologisch chirurg dr. Sabrina Maaskant-Braat van het Catharina Ziekenhuis op een onderzoek dat zich richt op de nazorg van patiënten met borstkanker. Het Eindhovens Dagblad interviewde dr. Sabrina Maaskant-Braat over haar promotie-onderzoek.