Felix de Beer is moulage technicus, een uitstervend beroep

Felix de Beer is moulagetechnicus, een uitstervend beroep. In het kort: hij maakt maskers en mallen voor patiënten met kanker die bestraald moeten worden. Al dertig jaar is hij een vast gezicht in het Catharina Kanker Instituut.

“Ik ben begonnen als fijn mechanisch instrumentenmaker. Drie jaar lang maakte ik diverse hulpmiddelen voor onze medische toestellen op de afdeling Radiotherapie, die we niet op de markt konden kopen. In die jaren kwam ik in aanraking met moulage. Ik vond het prachtig wat voor maatwerk daar geleverd werd in die kamer. In 1991 kwam hier een plek vrij en hoefde ik niet lang na te denken. Ik wilde dat dat mijn vaste stek werd. En ik ben er niet meer weg gegaan”, vertelt Felix.

Felix de Beer, moulagetechnicus Catharina ZiekenhuisNathalie Hermsen (l) en Felix de Beer (r)

Hulpmiddelen kankerpatiënten

Maar wat is moulage nou eigenlijk precies? “Een moulagetechnicus maakt hulpmiddelen voor kankerpatiënten die bestraald moeten worden, zoals fixatiemaskers voor het hoofd. Voor het maken van een fixatiemasker krijgt de patiënt een matje van thermoplast (kunststof) over zijn gezicht; dit materiaal wordt zacht en vormbaar in warm water, zodat het perfect aansluit op de huid. Zo’ n masker zorgt ervoor dat de patiënt tijdens elke bestraling in exact dezelfde positie ligt. Een bijkomend voordeel is dat op het masker lijnen aangetekend kunnen worden die nodig zijn om de bestraling in te stellen. De meeste mensen schrikken als ze voor de eerste keer een fixatiemasker zien. Ik vind het telkens weer een uitdaging om die angst weg te nemen en ervoor te zorgen dat het masker in één keer gemaakt kan worden en dat de patiënt met een rustig gevoel weer vertrekt”, legt hij uit.

Gespannen

Veel patiënten komen gespannen binnen: het is ook niet niks als je een fixatiemasker moet laten maken om bestraald te kunnen worden. “Ik vind het dankbaar werk als ik die spanning weg kan nemen. Het maken van bijvoorbeeld een hoofdmasker kost slechts vijftien minuten met uitleg, maar het is heel belangrijk dat de patiënt rustig op de behandeltafel ligt. Meestal is er spanning en zit de ademhaling veel te hoog. Zelfs nog nadat we alle stappen rustig hebben uitgelegd aan de hand van een fotoboek. Ik gebruik daarom een ademhalingstechniek om die spanning weg te halen. Ik leg de handen op de buik van de patiënt en vraag hem of haar diep in en uit te ademen door de neus. Deze buikademhaling herhalen we tot de patiënt rustig wordt. Daarnaast is het heel belangrijk dat je tegen de patiënt blijft praten en precies uitlegt wat je doet. Het contact met de patiënt houden zodat hij weet dat je er bent. Het kost ons enkel wat extra tijd, meer niet. Maar de meerwaarde die deze extra tijd oplevert voor het vervolgtraject is enorm.”

Hoogstaand centrum

Het Catharina Ziekenhuis is een hoogstaand centrum in Nederland als het gaat om moulagetechniek. “Ze weten ons uit het gehele land te vinden.” Zo is in het Catharina Ziekenhuis de gietrubbertechniek ontwikkeld, een unieke methode voor het vervaardigen van hulpmiddelen die nodig zijn om de huiddosis goed te krijgen bij bestralingen. “Voor deze techniek kwam vanuit heel Nederland interesse; verschillende ziekenhuizen hebben de gietrubbertechniek inmiddels overgenomen. Kennis moet je delen, want uiteindelijk komt het de patiënt ten goede. Het gaat mij vooral om de patiënten, de mensen. Werken met mensen is het mooiste dat er is. Daar doe ik het voor.”