Fysiotherapie tijdens de chemokuur zorgt voor verlichting

Het Mammacentrum van het Catharina Ziekenhuis biedt aan vrouwen die vanwege borstkanker chemotherapie krijgen, tijdens de kuur speciale fysiotherapie aan die is gericht op het voorkomen en verminderen van vermoeidheidsklachten. Twee keer per week kunnen vrouwen in het ziekenhuis terecht voor fitness, onder leiding van oncologisch geschoolde fysiotherapeuten.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat door te sporten de chemotherapie beter wordt verdragen, dat patiënten sneller herstellen en minder last hebben van bijwerkingen. Ook het sociale aspect speelt een belangrijke rol. Het samen sporten met lotgenoten wordt door patiënten als prettig ervaren.

Het Eindhovens Dagblad interviewde enkele deelnemers aan het project. “Wat ons borstkankergroepje bij de fysiotherapeuten Inge Jacobs en Jos Markus ervaart, is zo positief, dat we dat willen uitdragen,”aldus deelneemster Joke van de Berg in de krant.