Groot onderzoek met vaccinatie tegen baarmoederhalskanker in het Catharina Ziekenhuis

Het Catharina Ziekenhuis doet mee aan een groot onderzoek naar het vaccineren van vrouwen na een poliklinische ingreep bij een voorstadium van baarmoederhalskanker. De hoop is dat ingeënte vrouwen alsnog immuun worden tegen het humaan papillomavirus (HPV); het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken.

Gynaecoloog dr. Ruud Bekkers over groot onderzoek met vaccinatie tegen baarmoederhalskanker

Het onderzoek richt zich op vrouwen die na bijvoorbeeld een slechte uitslag van een uitstrijkje een kleine medische ingreep moeten ondergaan. Tijdens die ingreep worden onrustige cellen bij de baarmoederhals verwijderd, zodat die niet kunnen uitgroeien tot kankercellen. Maar bij het weghalen van die cellen verdwijnt het gewraakte virus niet. Die vrouwen hebben daardoor alsnog een grotere kans op het ontwikkelen van baarmoederhalskanker.

Het nu aangekondigde onderzoek moet uitwijzen of vaccinatie het lichaam kan helpen het virus alsnog op te ruimen, zodat de kans op het krijgen van baarmoederhalskanker, het ondergaan van nieuwe operaties en vroeggeboorten vele malen kleiner wordt.

Zelf betalen

Eerdere, kleinere onderzoeken hebben al aangetoond dat vrouwen baat hebben bij een inenting. Nu wordt deze behandeling nog niet standaard vergoed door de zorgverzekeraars en moeten vrouwen die zo’n inenting willen hebben dit zelf betalen. Dit onderzoek moet daar verandering in brengen.

Meisjes

Op dit moment krijgen meisjes in het jaar dat ze 13 worden al het vaccin dat hen tegen het virus moet beschermen. Het verschil is dat die meisjes het virus, dat wordt overgedragen via seks, nog niet hebben. Volwassen vrouwen komen er doorgaans achter dat ze het virus dragen via een uitstrijkje.

Baarmoederhalskanker treft in Nederland jaarlijks zo’n 700 vrouwen, van wie er 200 overlijden.

In totaal nemen 15 ziekenhuizen deel aan deze studie. De studie wordt geleid door het ErasmusMC en het Franciscus Gasthuis&Vlietland in Rotterdam. Gynaecoloog dr. Ruud Bekkers van het Catharina Ziekenhuis maakt deel uit van het onderzoeksteam.