Hartklepvervanging in Catharina Ziekenhuis nu ook direct via de aorta

De behandelmogelijkheden binnen het Catharina Hartcentrum voor mensen met ernstige vernauwing van de aortaklep zijn uitgebreid. In het Catharina Ziekenhuis is onlangs succesvol de aortaklep vervangen via een katheter die via de aorta is ingebracht. Het is een zeer goed alternatief voor patiënten die niet voor de al bestaande methoden in aanmerking komen. Een succesvolle hartklepvervanging verbetert direct de kwaliteit van leven en heeft een levensverlengende werking.

Op een speciaal poliklinisch spreekuur en in een uitgebreide teambespreking tussen cardiologen en cardiothoracaal chirurgen van het Catharina Hartcentrum wordt samen met de patiënt bepaald wat de meest optimale ingreep is voor de betreffende patiënt.

Ervaren centrum
Patiënten die niet voor een operatieve aortaklepvervanging in aanmerking komen, kunnen sinds 2009 een hartklepvervanging via een katheter krijgen. De hartklepvervanging via een katheter werd tot voor kort via de lies (transfemoraal) of via de punt (apex) van het hart uitgevoerd (transapicaal). Wanneer het vanwege de conditie van de bloedvaten niet mogelijk is om via de lies de klep te plaatsen kan nu, naast de techniek via de punt van het hart, toegang verschaft worden tot het hart via de aorta (grote lichaamsslagader) in de borstregio.

Het Catharina Hartcentrum was één van de eerste centra in Nederland die via een katheter aortaklepvervangingen uitvoerde. In 2011 ontving het centrum de vergunning van het Ministerie van VWS voor deze behandeling. Het Catharina Hartcentrum voert op jaarbasis 475 aortaklepvervangingen uit, waarvan 75-100 via een katheter. Daarmee is het Catharina Hartcentrum één van de grootste en meest ervaren centra op het gebied van hartklepvervangingen.

Catharina Hartcentrum
Het Catharina Hartcentrum, onderdeel van het Catharina Ziekenhuis, is het grootste interventie- en electrofysiologisch centrum van Nederland en het op één na grootste cardiochirurgisch centrum van Nederland. Het Catharina Hartcentum is opleidingscentrum is voor cardiologen, interventiecardiologen en electrofysiologen, en één van de leidende hartcentra in Nederland bij onderzoek naar, de ontwikkeling en implementatie van nieuwe behandelmethodieken. In 2010 leverde het Catharina Hartcentrum een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de transkatheter hartklepinterventies door introductie van de in samenwerking met Philips ontwikkelde Heartnavigator.