Hechtingloze hartklep halveert operatieduur en vermindert kans op complicaties

Ernstig vernauwde aortakleppen moeten worden vervangen. Wanneer dit niet gebeurt, is het risico op een plotse hartdood groot. Voor de eerste keer in Nederland kreeg in het Hartcentrum van het Catharina Ziekenhuis een patiënt een nieuw soort hartklep die zonder hechtingen in één beweging wordt vastgezet in de aorta. De operatieduur wordt hierdoor gehalveerd waardoor de kans op complicaties significant afneemt. De patiënt herstelt voorspoedig van de operatie en is inmiddels weer thuis.

Meerdere methoden
Er zijn meerdere manieren om een aortaklep te vervangen. De conventionele methode om via een open hartoperatie een hartklep te vervangen is de beste. Hiermee is immers jarenlang ervaring opgedaan en de effecten op langere termijn zijn bekend en wetenschappelijk bewezen. Bovendien kan dan de verkalkte oude aortaklep in zijn geheel worden verwijderd waardoor er minder kans is op complicaties zoals hartritmestoornissen en lekkage van bloed langs de nieuwe klep. Een open hartoperatie is echter voor patiënten ook een fysiek belastende methode. De borstkas moet worden geopend en het hart wordt tijdelijk stil gelegd. Een hartlongmachine neemt dan de functie van het hart over.

Halveren van operatieduur
Om de kans op complicaties te beperken en een voorspoedig herstel na de operatie te bewerkstelligen is het belangrijk dat het koppelen van de patiënt aan een hartlongmachine zo kort mogelijk duurt. Voor het eerst in Nederland implanteerden hartchirurgen van het Hartcentrum in het Catharina Ziekenhuis een nieuw soort hartklep. Dit is een biologische hartklep die zonder hechtingen in één beweging wordt geplaatst in de aorta. De operatieduur wordt hierdoor gehalveerd.

Onderdeel van internationaal onderzoek
Het plaatsen van deze nieuwe hartklep is nog experimenteel en onderdeel van een internationaal onderzoek dat wordt geleid door een vooraanstaand ziekenhuis in Parijs. De eerste resultaten zijn veelbelovend. In het kader van deze studie krijgen in de komende zes maanden in het Catharina Ziekenhuis 15 patiënten deze nieuwe hartklep. Afhankelijk van de resultaten van het onderzoek kunnen vervolgens in het Catharina Ziekenhuis jaarlijks ruim 150 patiënten op deze manier geholpen worden.