Henk van de Meulengraaf: ‘Doodgaan kun je niet regisseren, dat gebeurt iedereen’

Vier patiënten van het Catharina Kanker Instituut zijn voor de tv-serie ‘Diagnose Kanker’ een jaar lang thuis en in het ziekenhuis gevolgd door een cameraploeg. Henk van de Meulengraaf uit Best is één van de deelnemers. De serie is elke zaterdag om 18.45 uur  te zien op Omroep Brabant.

“Foute boel”, dacht Henk van de Meulengraaf (69) uit Best toen hij vorig jaar juli de diagnose prostaatkanker kreeg. De ziekte zette zijn leven op zijn kop, maar gaf hem ook nieuwe inzichten. “Ik realiseerde me heel goed dat het niet goed was, maar bleef er vrij nuchter onder. Je moet er mee dealen. Van het krijgen van slecht nieuws tot het ombuigen naar vechtlust, dat is bijzonder.” Vorig jaar ging Henk met zijn vrouw nietsvermoedend naar een routinecontrole. Dit pakte anders uit. “Vijf jaar geleden hebben ze wat weggebrand uit mijn blaas. Daarvoor moest ik ieder jaar terug voor controle bij dokter Wout Scheepens van het Catharina Ziekenhuis. We gingen voor de laatste controle en daar ging het mis. Mijn PSA waarde (Prostaat Specifiek Antigeen, red.) was te hoog.” PSA is een eiwit dat in de prostaat wordt gemaakt. De PSA-waarde is de concentratie van PSA in het bloed. “En die was veel te hoog waardoor ze verder zijn gaan zoeken. In juli kreeg ik de diagnose dat ik een agressieve vorm van prostaatkanker had. Ja, dat was wel even schrikken omdat ik het gewoon niet had verwacht.”

Geen grip op

Hij vervolgt: “Het woord kanker alleen al. De grond zakt weg onder je voeten. Alles is afgelopen, dacht ik. Maar je moet ook door, voor je vrouw, je kinderen en voor de kleinkinderen. Maar als je te horen hebt gekregen dat je kanker hebt, dan ga je er mee naar bed, en sta je er mee op. Aan de andere kant kun je niet meer doen dan je best. Je hebt er geen grip op, als het toch onverhoopt fout gaat. Doodgaan kun je niet regisseren, dat gebeurt iedereen vroeg of laat. Dat is het enige wat zeker is in het leven.”

Uitzaaiingen

Een botscan volgt. “Dat was een spannende periode. Met een botscan wordt vastgesteld of er uitzaaiingen zijn. Als dat het geval was geweest, dan hadden ze me niet meer geopereerd en dan zijn je kansen verkeken. Gelukkig was het niet uitgezaaid en werd de operatie om de prostaat volledig te verwijderen ingepland. Ik heb geen bestralingen of chemokuren gehad. Ze hebben bij mij direct geopereerd. Want mocht de kanker na de operatie terugkomen, dan kreeg ik nog een tweede kans. Dan was er alsnog een mogelijkheid tot chemo of bestralingen. De dokter wilde deze troef achter de hand houden. En achteraf is dat maar goed ook.”

Da Vinci robot

Henk is geopereerd in het Canisius Ziekenhuis in Nijmegen door de Da Vinci robot. Hij roemt de samenwerking tussen het Catharina Ziekenhuis en het Canisius. “Mijn eigen arts uit het Catharina Ziekenhuis opereert, de operatie had alleen plaats in Nijmegen omdat daar de robot stond. De intake, het hartfilmpje, alles gebeurt in één dag, dat is ontzettend prettig. En op 4 september vorig jaar was de dag daar. Ik was als eerste aan de beurt, om 08.00 uur.” Bang om door een robot te worden geopereerd was Henk niet. “Nee, je moet je overgeven, ik heb het geen moment akelig gevonden. Ze zullen echt wel weten wat ze doen.”

Lustgevoelens

Doordat bij Henk de volledige prostaat is verwijderd, zijn ook in één klap zijn lustgevoelens verdwenen. “Hij doet het niet meer, maar hij heeft dienst gedaan”, lacht hij, “en hij heeft een mooie staat van dienst zelfs! Ik heb een prachtig gezin. Ik mis het ook niet en het is geen obsessie. Ria en ik hebben het goed. Wat is nou meer waard: seks of je leven?”

Bestralingen

Helemaal opgelucht ademhalen kan het echtpaar nog niet. “De kanker is nog niet weg. De prostaat is er uit, maar er zijn toch nog wat kankercellen achtergebleven dus ik moet me overgeven aan een reeks van bestralingen. Hoeveel dat er zijn,  is nog niet duidelijk maar de schouders moeten er nog even onder. Het is niet gelukt om alles weg te snijden, hierdoor zijn zogenaamde snijresten achtergebleven. Het is niet anders, het wordt opnieuw een spannende tijd. Ik ben wel blij dat de optie van bestralingen er nog is. Doordat de chirurg heeft gekozen voor een operatie en niet voor bestralingen in het voortraject, is deze mogelijkheid nu nog aanwezig. Dat is een opluchting. We zitten in de tweede helft van de wedstrijd. We staan voor, dus we gaan voor de winst!”