Herstel na sterilisatie met een roesje sneller

Wat is de beste zorg voor vrouwen die zich laten sterilliseren? Is een roesje voldoende, of moeten vrouwen onder algehele narcose voor de behandeling? Die onderzoeksvraag beantwoorden gynaecologen dr. Dana Huppelschoten en prof. dr. Huib van Vliet.

De sterilisatie van de vrouw is wereldwijd een veel voorkomende operatie. Meestal wordt dit gedaan met een kijkoperatie waarbij er zogenaamde ‘clipjes’ op de eileiders worden geplaatst of de eileiders in zijn geheel worden verwijderd. “Dit is een relatief makkelijke operatie, die meestal onder algehele narcose wordt uitgevoerd. Met de huidige verbeterde technieken kunnen we deze ingreep ook  onder een roesje uitvoeren. Samen met mijn collega prof. dr. Huib van Vliet kijken we of vrouwen sneller herstellen als we de sterilisatie uitvoeren onder een roesje”, legt Huppelschoten uit.

Spannend

Veel vrouwen vinden een algehele narcose spannend. “Dat is soms een reden om niet te kiezen voor een sterilisatie. Een narcose geeft vaak wat meer bijwerkingen zoals misselijkheid, moeheid en vergeetachtigheid. Ook hebben vrouwen na de narcose vaak keelpijn, omdat er een beademingsbuisje in de luchtpijp wordt ingebracht. Bij een roesje heb je deze bijwerkingen meestal veel minder”, legt ze uit, “en we hopen dat vrouwen daardoor dus ook sneller herstellen.”

Kostenbesparend

Inmiddels heeft het Catharina Ziekenhuis al een aantal vrouwen gesteriliseerd met een roesje. Huppelschoten: “Ik vind het fijn dat we vrouwen een keuze kunnen bieden. De zorg wordt nog meer op maat. Tegelijkertijd kunnen de resultaten van het onderzoek leiden tot een mogelijke kostenbesparing in de zorg door gebruik van minder complexe technieken en een sneller herstel van de patiënt. Een win-win situatie, want als we de zorg in de toekomst betaalbaar willen houden, zijn nieuwe technieken nodig.”